7 nagy dobás a bankszektortól – Ezekre számítunk 2019-ben

7 nagy dobás a bankszektortól – Ezekre számítunk 2019-ben

7 nagy dobás a bankszektortól – Ezekre számítunk 2019-ben

pénzügy

3 perc

Egyre-másra érkeznek az újabb és újabb innovatív fejlesztések, amelyek a nehézkesen változó pénzügyi szektort is elérik már. A Bank360 összegyűjtötte a legfontosabb változásokat.

1. Elindul az azonnali fizetési rendszer

Talán a legfontosabb újdonság a magyar piacon, hogy idén nyáron elindul a GiroInstant, amelyben a 10 millió forint alatti átutalások a hét minden napján 24 órán keresztül 5 másodperc alatt teljesülnek. Az újítással hétvégén is vagy akár éjszaka is a célszámlára kerülhet a pénz.

A fejlesztés egy jelentős lépés a készpénzmentes társadalom felé. Természetesen ez attól is függ, hogy a pénzintézetek milyen díjak mellett kínálják majd az azonnali átutalás lehetőségét.

2. Egyre több banki megoldás terelődik át az internetre

Idén még több hazai bank csatlakozik az „online forradalomhoz”, így az ügyfelek egyszerűbben vehetnek fel hitelt, nyithatnak bankszámlát vagy válthatnak pénzintézetet. A Bank360 szerint idén bővül például az online személyi kölcsönt kínáló bankok sora is.

3. A 2019-es év a mobilbankolás éve lehet

Egyre jobb és gyorsabb alkalmazások állnak az ügyfelek rendelkezésére, ugyanakkor még mindig kevés az olyan applikáció, amellyel tényleg elfelejthetjük nemcsak a bankfiókot, de az asztali böngészős netbankot is.

Tavaly több pénzintézet is frissítette az alkalmazását. A számlaegyenleg ellenőrzése és az utalás ma már alapnak számít, viszont az olyan kiegészítő szolgáltatások, mint az automatikus költségvetés-kezelés vagy a kiadástervezés, még csak igen kevés szolgáltató kínálatában található meg.

A Bank360 információi szerint 2019-ben több bank is elindulhat a mobilon igényelhető személyi kölcsönökkel is, de érkezhetnek a vagyonépítéshez szükséges funkciók, mint például az értékpapírszámla-kezelés, illetve még több banknál lehet majd okostelefonon keresztül számlát nyitni.

4. Ügyintéző helyett mesterséges intelligencia

Kit ne feszélyezne, ha percekig csak az idegesítő muzsikát hallja az ügyfélszolgálati vonal másik végén. De a bankfiókokban való hosszas várakozás sem éppen ügyfélbarát. Ezeket a bosszúságokat csökkenthetik a chatbotok. A robotasszisztenssel csetelhet az ügyfél a banki problémáiról, vagy akár a mesterséges intelligenciával vezérelt alkalmazásokon keresztül kiválaszthatja a számára leginkább kedvező pénzügyi termékeket.

A hazai piacon leginkább hitelkalkulátorokkal találkozhatunk, de hamarosan akár saját, személyre szabott robotbankárt is kaphat az ügyfél.

5. A mobilom a pénztárcám

Jelenleg mindösszesen öt bank kínál applikációjával mobilfizetést, vagyis azt, hogy bankkártya nélkül, pusztán a telefonba digitalizált kártyával fizethessen az ügyfél.

Bár egyelőre kevés pénzintézetnél érhető el ez a lehetőség, így is több mint négymilliószor fizettünk mobiltelefonnal az elmúlt két évben a Mastercard adatai szerint. Ez pedig azt mutatja, hogy igen népszerű fizetési megoldásról van szó.  

6. PSD2 – mi változik?

Aránylag kevés szó esett róla, de a bankoknak idén január 1-től kellett megnyitniuk a rendszereiket a kisebb fintech cégek előtt a 2017 szeptemberében elfogadott PSD2-re vonatkozó törvénycsomag értelmében.

A PSD2 (Revised Payment Services Directive) a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló módosított uniós irányelv rövidítése.

Ez alapján akár már most jöhetnek olyan vállalkozások, amelyek valamilyen szolgáltatást (például vagyontervezést) kínálva rácsatlakozhatnak a banki adatbázisokra. Ezek a szolgáltatások az ügyfél engedélyével hozzáférhetnek az adataihoz is, így a cégek személyre szabott ajánlatokat is tehetnek. Például a banki költés alapján hasznos tippeket adnak spórolásra, vagy összehasonlítják a banki költségeinket más pénzintézetek ajánlataival. A PSD2-nek való megfelelés a bankok részéről 2019 szeptemberétől kötelező.

7. Biztonságosabb bankolás

Szintén a PSD2 hozadéka, hogy kötelező lesz az erős ügyfél-hitelesítés 2019 szeptemberétől. Ez azt jelenti, hogy a vásárlások esetében – akár internetes, akár fizikai – az eddigi egyfaktoros hitelesítésről át kell állni a kétfaktorosra, ezzel csökkentve a visszaélések kockázatát. Például a netes vásárlásokhoz nem feltétlenül lesz elégséges a kártyaadatok megadása, hanem a vevő mobiljára küldött jelszóra vagy biometrikus adatra is szükség lesz – összegezte a Bank 360.