Bankolásnál is hódítanak az okoseszközök

Bankolásnál is hódítanak az okoseszközök

Bankolásnál is hódítanak az okoseszközök

pénzügy

3 perc

A családok többsége ma már több okoseszközzel is rendelkezik, amelyeken keresztül egyre többféle szolgáltatásokat vesznek igénybe. A K&H annak járt utána, hogy a digitális fejlődés miként jelenik meg a mindennapok pénzügyeiben.

A digitális korszak olyan szakaszában járunk, ahol az egyre gyorsuló technológiai fejlődéssel az okoseszközök az élet minden területén nélkülözhetetlen kellékeinkké válnak. Az Ipsos KidComm 2016 kutatástanulmány szerint Magyarországon az elmúlt három évben a gyerekes családokban megduplázódott az okostelefonok száma, a tableteké pedig megháromszorozódott.

Kínában már a lakosság fele telefonról internetezik

A digitális fejlődéssel azonban nemcsak a tartalomfogyasztási szokásaink változtak, az e-szolgáltatások igénybevételében is jelentős változásokat figyelhetünk meg az elmúlt években. A fiatalok körében ezen változások még markánsabban kitűnnek.

A K&H Bank adatai szerint a 14-18 éves korosztály esetében 10 700 ügyfél digitálisan aktív a pénzügyi szolgáltatások terén. Ma közülük 5250 e-bank felhasználó, illetve további 5450 mobilbank felhasználó is egyben.

A pénzintézet 2017-es januári adataiból egyértelműen kiolvashatók a 18 éven alattiak jelenlegi online pénzügyi szokásai a tranzakciók számának megoszlása alapján, amely a következőképpen alakult:

  • az érintett korosztály tranzakcióinak 64%-a forintátutalási megbízásként realizálódott,
  • 9% kártyalimit-módosítás volt,
  • míg 6%-ban mobilegyenleg feltöltésre használta az ügyfél az elektronikus banki fiókját.

A mobilbankolásnál a tranzakciók megoszlása hasonló képet mutat ebben a korosztályban: az átutalások aránya 66% volt, 16%-ot ért el a limitösszeg változtatás, míg 13% volt a mobilegyenleg-feltöltés.

Gyökeres változások várhatóak

A piaci viszonyok folyamatos változása alapvető elvárásokat támaszt a bankok digitális technológiai felkészültségét illetően. Bár a mobilplatform az ügyintézés optimális eszköze, az Economist Intelligence Unit tanulmányából kiderült, hogy a felhasználók csupán 15%-a indít bármilyen tranzakciót mobilkészülékéről. Öt éven belül ez az arány várhatóan 25%-ra emelkedik, míg az Y, illetve a további generációk számára az elsőszámú banki csatornát jelenti majd. 

A tizenéves korosztály egyre korábban nyúl digitális eszközökért. A 6-12 évesek 33%-a okoseszközre spórol, elsődlegesen telefonra. A kisiskolások 48%-a rendelkezik mobiltelefonnal, ebből 51%-nak okostelefonja van, 20%-uk pedig még gyűjt rá. Az okoseszközök penetrációja jól látható változásokat generál a szolgáltatások igénybevételének szokásain. A pénzügyi szektorban megfigyelhető elektronikus ügyintézés terjedését a K&H Bank adatai is igazolják. 

A 2002 óta elérhető e-banki szolgáltatások népszerűsége folyamatosan nő, már a megjelenésük után több tízezren vesznek igénybe. Ha megnézzük, hogy 10 év alatt az online bankolást 320 ezer ügyfél vette igénybe, a márciusban megújult mobilbankot pedig már 61 ezren használják, akkor jól látható ezeknek a szolgáltatásoknak a szükségessége, hiszen rövidebb idő alatt, több felhasználó jelentkezik be, és veszi igénybe a gyors szolgáltatást.

A pénzintézet becslései szerint 2020-ra az online ügyintézési formák további térhódítását fogjuk tapasztalni, és várhatóan a tranzakciók 66%-át fogja kitenni a mobilbankolók és netbankolók együttes aránya.