Digitális fizetési index segítheti a fintech piacot

Kapcsolódó cikkek

Digitális fizetési index segítheti a fintech piacot

Digitális fizetési index segítheti a fintech piacot

pénzügy

2 perc

Új iparági mérőszámot dolgozott ki a Mastercard. Az index célja, hogy iránytűként szolgáljon, és holisztikus képet adjon a digitalizáció mértékéről, illetve fejlődéséről Magyarországon.

A Digitális Fizetési Index a jövőben referenciapontként segíti a piaci szereplőket a fejlesztési irányelvek és szabályalkotások során azáltal, hogy feltárja az infrastruktúrát, a fogyasztói tudást és attitűdöket a különböző fizetési megoldások kapcsán.

Magyarországon eddig nem volt olyan átfogó kutatás, amely évről-évre mind a három szempont figyelembevételével teljes képet mutatott volna mindezekről.

Az index az alábbi három fő kategória mentén tudja mindezeket számszerűsíteni:

  • A meglévő infrastruktúra fejlettsége, alkalmassága, a készpénz nélküli fizetési módok rendelkezésre állása. 
  • A fogyasztók digitális fizetésekkel kapcsolatos tudásszintje és a digitális megoldások használatához szükséges ismeretei. 
  • A digitális fizetési szokások elterjedtsége, az ezzel kapcsolatos viselkedési mintázatok és a digitális fizetések készpénzzel szembeni aktuális pozíciója.

2020 új lendületet adott a digitális megoldások terjedésének

A tavalyi évben a Digitális Fizetési Index a 100-as skálán 51 pontot ért el. Ezt az eredményt az egyes pillérek egyedi pontszámaiból számították ki: 64 az infrastruktúra, 51 a tudás és 38 a használat esetében.

Az index célja, hogy átfogó betekintést nyújtson a fizetésekről, mind kvantitatív, mind kvalitatív adatok felhasználásával. A végeredmény összesen 45 mutató alapján állt össze, a különböző mérőszámokat az adatok elérhetősége és minősége, valamint az adatforrás fenntarthatósága alapján választották ki.

A mérőszámokat ágazati szakértők is áttekintették, és azokat helyezték előtérbe, amelyek a fizetéseket széles körűen és releváns szemszögből képesek megmutatni.

Az így létrehozott almutatók 100-as skálán mérik a magyar digitális fizetések aktuális helyzetét.

  • Az infrastruktúra alindex eredménye azt jelzi, hogy a digitális fizetéseknek erős alapja van, amely a lakosság és a kereskedők digitalizációjával, valamint a piacra lépő új fizetési technológiáknak köszönhetően tovább bővülhet.
  • A fogyasztók tudásszintje – amelyet a Tudás alindex foglal össze – arra utal, hogy a digitális fizetésekkel kapcsolatos hozzáállás és a digitális fizetések használatához szükséges készségek még növekedésre várnak. A lakosság tudatosságának növelésére és a készpénzmentes fizetés előnyeivel kapcsolatos oktatására van szükség ahhoz, ami a digitális fizetések használatának növeléséhez szükséges.
  • Ennek eredményeképpen a Használat alindex kapta a legalacsonyabb pontszámot, ami összhangban van a másik két pillér eredményeivel.

Az összmutató becslése szerint az ügyfélkiszolgálási potenciállal rendelkező vállalkozások 42%-ra rendelkezik kártyaterminállal, vagyis bőven van még lehetőség a hazai elfogadói hálózat bővítésére.

A digitális fizetési infrastruktúra terjedését tovább erősíti az a szabályozás, amely előírja, hogy az online pénztárgépet üzemeltető vállalkozásoknak 2021. január 1-től elektronikus fizetési lehetőséget is biztosítaniuk kell ügyfeleiknek.