Digitális kitörési lehetőség a kínai falvaknak

Digitális kitörési lehetőség a kínai falvaknak

Digitális kitörési lehetőség a falvaknak – Íme, a kínai példa

pénzügy

2 perc

Ahogy az az ázsiai országban már megszokott, itt is hatalmas piaci lehetőségekről van szó.

A legapróbb és legtávolibb falvak lakosai is hamarosan telefonon intézhetik a mindennapi tevékenységeikhez kapcsolódó kifizetéseket. Legalábbis Peking célja, hogy 2020 végére a vidéki területeken teljes körűen elérhetővé tegye a mobilfizetést.

Az irányelveket az ázsiai ország öt fő szabályozó szerve – a központi bank, a bank- és biztosítás-felügyeleti bizottság, az értékpapír-szabályozó bizottság, a pénzügyi minisztérium és mezőgazdasági és vidékfejlesztési minisztérium – tette közzé.

A vezetés célja, hogy a mezőgazdaságból élő közösségek életének digitalizálásával – legyen szó akár földbérlésről vagy gazdálkodáshoz szükséges hitelfelvételről – megerősödjenek a távoli kistelepülések. A vidéki Kínából emberek százmilliói költöztek a nagyvárosokba jobb anyagi lehetőségekről álmodozva, de még 2017-ben is az ország lakosságának 42%-a élt vidéken.

Míg a QR-kódos vagy érintésmentes fizetés teljesen megszokott a nagyvárosokban, addig távolabbi térségekben még bőven van tér a fejlesztésekre. 2017-ben a kínai felnőttek 76,9 százaléka használt digitális fizetési módokat. A vidéki területeken ez az arány 66,5% volt a központi bank jelentése szerint.

Peking azt is szeretné, hogy a helyi vezetők a digitális integráció jegyében növeljék az internet-penetrációt, fejlesszék az e-közigazgatást, és támogassák a helyi termékek városi értékesítésének a digitalizálását.

E-kereskedelem a köbön

Ezek a direktívák számos lehetőséggel kecsegtetnek a privátszektor számára. Az olyan cégóriások, mint az Alibaba és a JD.com már pár évvel ezelőtt nyitni kezdtek a megapoliszokon kívüli területek felé. Mindkét vállalat olyan internetes csatornákat kezdett kialakítani, amelyek révén a termelők kereskedni tudnak, valamint együtt tudnak működni a helyi önkormányzatokkal a logisztikai hálózatok kialakítása érdekében.

Az Alibaba jelentős összeget fektetett például a Huitongda e-kereskedelmi platformjába. A társaság vidéki kiskereskedelmi outletek részére kínál kereskedelmi, marketing és logisztikai megoldásokat. A JD.com 2017-es összesítései szerint pedig a napi megrendelések száma a kisebb városokban 20%-kal nagyobb mértékben növekedett, mint a nagyobb településeken

Természetesen más szereplők is szemet vetettek a kistelepülésekre. A Pinduoduo, egy feltörekvő – ugyanakkor hamis termékekkel is küzdő – e-kereskedelmi startup a diszkontáras kínálatával hajtotta fel a vidéki forgalmat. A Kuaishou pedig egy Tencent által támogatott videóapplikáció, amely a TikTok kínai verziójának, a Douyinnak a riválisa. A videostreaming alkalmazások ugyanis népszerűnek bizonyulnak ezeken a távoli területeken, mivel a termelők szívesen mutatják be élő adásban a vidéki életet és a termékeiket.

Forrás: