Digitális megújulás jöhet a kereskedelemben és a bankszektorban
Digitális megújulás jöhet a kereskedelemben és a bankszektorban
2016. október 12.
A mobileszközök jelentősen átformálják a fogyasztói szokásokat és elvárásokat, és a személyre szabott ajánlatok is új értelmezést kaphatnak.
Magyarországon is átalakul a kereskedelem annak következtében, hogy a fogyasztók egyre több célra használják mobilkészülékeiket. Termékekre vonatkozó információkat szereznek be tízből hárman, ugyanennyien pedig azért tájékozódnak a neten, hogy minél jobban döntsenek vásárlásaikról – összegzi a Nielsen globális felmérése.
A hazainál nagyobb ütemben terjed Európában a mobileszközök használata: tíz európai fogyasztóból ugyanis átlag több mint négyen keresik a legelőnyösebb árakat mobillal, és hasonló arányban tájékozódnak a termékekről is.
Okostelefonnal kutatják fel a fogyasztók a piacon elérhető kínálatot, kikeresik a számukra legelőnyösebb megoldást, az elérhető kuponokat vagy éppen árengedményeket. Azon kívül egyre több terméket és szolgáltatást vásárolnak a világon bárhol működő üzletből vagy cégtől.
Még nagyobb szeletet hasíthat ki az online bankolás
Arra is kiterjedt a kutatás, hogy a vásárlással és a pénzügyi lehetőségekkel kapcsolatban mit terveznek a fogyasztók. Például a mobileszközzel rendelkező magyarok felében él a szándék, hogy számlákat online egyenlítsen ki a megkérdezést követő hat hónap során. A válaszadók majdnem fele tervez (49%) vásárolni mobilapplikációval, negyedük pedig feltehetően fizet majd mobileszközzel kiskereskedelemi egységben vagy vendéglátóhelyen.
63 ország fogyasztóit kérdezték meg, akiknek válaszai előrevetítik, hogy átalakul a bankszektor is, vele pedig az áruk vagy szolgáltatások pénzbeli ellenértékének kiegyenlítése. Minden eddiginél több megtakarítási és fizetési forma jön létre. Ezek elérik azt a becslések szerint kétmilliárd embert is, aki egyelőre kívül marad a bankrendszereken. Így a pénzügyi lehetőségek forradalma egyre inkább meghatározza a fogyasztók költéseit a következő évek során.
„A mobileszközök nemcsak új fogyasztókat kapcsolnak be a modern gazdaság összefüggő rendszerébe, hanem lehetővé teszik, hogy jobban testre szabott legyen a vásárlás élménye, mivel termékeket és szolgáltatásokat inkább hozzá lehet igazítani az egyének szokásaihoz, szükségleteihez, és ahhoz, ami rokonszenves nekik. Hatékonyabb elfogadásról és használatról akkor beszélhetünk, ha a vállalatok megértik, hogy a fogyasztók milyen módon bonyolítják le vásárlásaikat egy digitális világban. Így alakíthatnak ki a cégek stratégiákat a fogyasztók szokásai, valamint az általuk kedvelt megoldások irányában” – összegezte Stuart Tagg, a Nielsen európai pénzügyi szolgáltatásainak vezetője.
A bankolás terjedését mobileszközökkel elsősorban a biztonsággal kapcsolatos aggályok gátolják, a globális válaszadók átlag 53 százaléka szemében. A megkérdezettek 31 százaléka válaszolta, hogy inkább személyesen keres fel egy bankfiókot.
Érdekesség, hogy a világ fogyasztóinak többsége (56%) mobileszköz nélkül elképzelhetetlennek tartja az életét. Szintén a válaszadók nagyobb része, 53 százaléka mondja, hogy feszültté válik, ha mobilja nincs kéznél. Különösen a millenniumi generációt, az 1980 és 2000 között születetteket tekinthetjük a mobil vásárlási, bankolási és fizetési aktivitások úttörőinek. Hozzájuk képest felénél is kisebb a mobileszközök használóinak aránya a „csendes” generációban (1925-1945 közt születettek) vagy a második világháború vége és 1964 között születettek nemzedékében.