Már a magyarok ötödének van online előfizetése

Kapcsolódó cikkek

Már a magyarok ötödének van online előfizetése

Már a magyarok ötödének van online előfizetése

pénzügy

2 perc

Minden harmadik hazai fogyasztó vásárolt minimum egyszer a világhálón az elmúlt több mint fél évben, vagyis a járványhelyzet kezdete óta. 85 százalékuk „visszajáró vendég”, azaz havonta legalább egyszer költ a weben. A netes szolgáltatások iránti bizalom jele, hogy kétharmaduknak van online előfizetése, és több mint felük mentette már el kártyaadatát valamely webes szolgáltatónál.

A Fizetési Élmény Riport szerint az online vásárlás területén aktív 3,2 millió magyar több mint háromnegyede vásárol havonta átlagosan minimum egyszer a világhálón, azonban a koronavírus-járvány kitörése utáni időszakban ez a szám sokszorosára nőtt. Csaknem háromnegyedük minimum kéthetente költött a neten az elmúlt hónapokban.

A vizsgált vásárlók átlagéletkora 39 év, legtöbben a 30-35 év közötti korosztályból kerülnek ki (30%), de még az ötvenes korosztályban is 23 százalék az arányuk. A férfiak egy kicsit nagyobb arányban vásárolnak a weben, mint a nők (52-48%). A tipikus hazai online vevő városlakó (74%), minimum érettségivel rendelkezik (84%), és alapvetően jómódú (60%), ugyanakkor csaknem harmaduk érzi úgy, hogy havi bevételeik éppenhogy fedezik alapszükségleteiket – derül ki az összesítésből.

Népszerű a streaming és az online kártyás fizetés

A válaszadók kétharmadának, azaz kivetítve nagyságrendileg 2,2 millió embernek van minimum egy online előfizetése. Ezek közül a biztosítási és videostreaming szolgáltatások a legnépszerűbbek (23-23%), amit a zenestreaming (11%) követ.

A magyarok szeretnek bankkártyával fizetni a weben, és az online vásárlók több mint fele (51%) el is mentette a kártyaadatait valamely szolgáltatónál. A legnagyobb bizalom a Simplepay felé irányul. Azok között, akik éltek a regisztrációs lehetőséggel, 35 százalék jelölte meg a legnagyobb hazai bank digitális szolgáltatását. A második helyezett a sorban a Paypal (34%), majd a Díjnet és a Barion következnek (17% és 15%).

Szintugrás előtt a webshopok?

Érdekesség, hogy a webáruházak esetében, ahol szinte mindig a kiszolgáló bank tárolja a vásárló személyes információit, a magyarok mindössze 7 százaléka menti el kártyaadatait, tehát az online boltok előtt még bőven van növekedési lehetőség. Ezzel összefügghet, hogy bár sokan azt gondolják, hogy minden webshopban lehet kártyával fizetni, ez hazánkban nincs így, pedig a bankkártyás fizetésnek számos előnye van.

Egyrészt biztosítja, hogy nem megfelelő szolgáltatás esetén a vásárló visszakapja a pénzét, másrészt a mentett kártyás megoldás sokkal egyszerűbbé teszi a vásárlási folyamatot. Láthatóan ez utóbbira egyre nagyobb az igény: a BIG FISH Payment Gateway adatai szerint 2019. január és 2020. május között 160 százalékkal növekedett az így lebonyolított tranzakciók száma. A havonta elmentett új kártyák száma pedig megduplázódott ugyanezen időszak alatt.

Rengetegen a fizetésnél állnak el a vásárlástól

Az első ránézésre transzparens, megbízható fizetési rendszereknek óriási szerepük van az elektronikus kereskedelemben. Az online vásárlás legnagyobb bizalmat igénylő része a fizetés, hiszen amíg egy rossz kép a termékről csak keveseket riaszt el, a fizetés során fellépő legkisebb kétely miatt is könnyen elállnak a vevők vásárlástól.

Ezt támasztja alá a Fizetési Élmény Riport is: 10-ből 9 magyar hagyott abba online vásárlást a célegyenesben. A tanulmány szerint a fizetés előtti kosárelhagyás pedig leggyakrabban a bizalmatlansággal függ össze, 10-ből 6 eset erre vezethető vissza. A kutatás szerint bár az online boltok egyik legnagyobb előnye a kényelem, mégis a magyarok több mint fele (57%) frusztrált a webes vásárlás során, és ötödük kifejezetten a fizetésnél érzi magát kellemetlenül.

PSD2 – az erős ügyfélhitelesítés már a spájzban van

A vásárlók szemszögéből a helyzetet tovább bonyolítja, hogy az EU idén tervezi bevezetni a PSD2-t (Payment Service Directive 2), amely szerint a szereplőknek még szigorúbb ügyfélhitelesítési előírásoknak kell majd megfelelniük.

Az egyik meghatározó iparági szereplő, a Mastercard szerint a hitelesítésre a legjobb megoldást a biometria (például telefonos ujjlenyomat- vagy arcfelismerés) jelenti, melynek használatával a felhasználói élmény is sokat javul. További előny, hogy nem kell bonyolult jelszavakat, számsorokat megjegyezni. A tanulmány adatai is ezt támasztják alá: a biometrikus azonosítást fizetéskor használók mindössze 3 százaléka érezte úgy, hogy nem biztonságos a fizetés, vagy érezte bizonytalannak a folyamatot.