Profitot hoz, de életet is menthet a használatalapú biztosítás A használatalapú tarifa jelentős piaci résnek bizonyul számos európai országban. Magyarországon egyelőre nem terjedt el a lakosság körében, holott népszerű szolgáltatási forma lehetne – számolt be róla a Deloitte szakértője. https://www.m2mzona.hu/uploads/files/cover_home/2652/articles/20170308171812/hasznalatalapu-biztositas.jpg

Profitot hoz, de életet is menthet a használatalapú biztosítás

2017. március 8. 17:35
3'
A használatalapú tarifa jelentős piaci résnek bizonyul számos európai országban. Magyarországon egyelőre nem terjedt el a lakosság körében, holott népszerű szolgáltatási forma lehetne – számolt be róla a Deloitte szakértője.

A használatalapú biztosítás (Usage-based insurance, UBI) során a biztosító telematikai berendezés segítségével monitorozza és tárolja a biztosított jármű vezetés közben gyűjtött kvantitatív és kvalitatív adatait. Az ilyen típusú csomagok a gépjármű-biztosítások jelenleg leggyorsabban növekvő szegmensét jelentik világszerte: egyes becslések szerint 2020-ra az ezekből származó bevételek globálisan elérhetik az 50 milliárd dollárt, a szerződések száma pedig a 100 milliós darabszámot. 

„Azok a biztosítók, amelyek időben tervezik meg UBI-programjukat, jelentős piaci előnyre tehetnek szert, mivel első kézből származó információval rendelkeznek majd az ügyfeleik vezetési mintájára vonatkozóan. A megfelelő adatok begyűjtése a biztosítási termékek pontosabb árazását és pozícionálását támogatja, a biztosítók ezáltal nemcsak a szegmentációjukat javíthatják, hanem hosszú távon a nyereségességüket is. Meglátásunk szerint a legnagyobb kihívást jelenleg a telematikai berendezések által begyűjtött, hatalmas méretű adatmennyiség tárolása és az adatok harmadik félnek történő kiadása jelentheti” – emelte ki Mérth Balázs, a Deloitte Zrt. pénzintézetekért felelős partnere.

Az autókba épített telematikai berendezés a begyűjtött és elemzett adatoknak köszönhetően például különbséget tud tenni két, hasonló biztosítási csomaggal rendelkező vezető között: ha az egyik tizedannyi utat tesz meg, vagy kevésbé zsúfolt időszakban vezet, a biztosítónak lehetősége van a tapasztalati információk alapján a fennálló kockázatnak megfelelő árat meghatározni a biztosított számára.  

A kárrendezési folyamat technológia általi átalakulása ezen túl még további előnyökkel is járhat: a balesetek bekövetkeztét például a gyorsulási adatok (például gravitációs erő vagy fékerő) hirtelen változásából a berendezés azonnal képes jelezni, amelyre a biztosító operátorai azonnal reagálhatnak. Például SMS-ben érdeklődhetnek az ügyféltől, van-e szüksége segítségre a probléma elhárításában, de akár azonnal a rendőrséget is értesíthetik autólopás esetén. Ezáltal a kárbejelentési folyamat lerövidülhet, a szolgáltató kárrendezési folyamata pedig optimalizálhatóvá válik – arról nem is beszélve, hogy a gyorsabban továbbított segítségnyújtás sok esetben akár életeket is menthet. 

„Az UBI-rendszerű csomag a biztosítók kárráfordítására is pozitív hatással lehet, hiszen a rögzített adatok alapján visszaellenőrizhetőek lesznek a valós és valótlan károk, ebből következőn pedig az esetleges biztosítási csalásoknak is elejét lehetne venni” – tette hozzá a szakértő.

Magyarországon még várat magára az áttörés

A hazai piac mérete miatt a telematikai szolgáltatások területén szerzett tapasztalatok egyelőre elenyészőek, hiszen a kötelező felelősségbiztosítás szigorú szabályrendszere miatt hasonló kiegészítő szolgáltatás csak Casco mellé köthető. A hazai piacon uralkodó erős díjverseny mellett nehéz a szolgáltatás bevezetéséhez a megfelelő kedvezmények biztosítása, valamint egyelőre az ügyfelek hajlandósága is alacsonynak mutatkozik a telematikai szolgáltatáshoz szükséges speciális készülék megvételére. 

„A hazai járműpark összetétele, az autóimportálási lehetőségek magas kihasználtsága és a lakosság árérzékenysége vélhetően mind-mind olyan tényezők, melyek egyelőre hátrányosan befolyásolják a telematikai alapú biztosítási szolgáltatások magyarországi terjedését. Mindazonáltal egy megfelelő piackutatással meg lehetne találni azt a megoldást, mely a leginkább kiszolgálná a lakosság igényeit. Meggyőződésünk, hogy a telematikai megoldások biztosításokkal történő ötvözése a megfelelő technikai feltételek igénybevétele, a szolgáltatók és ügyfelek számára egyaránt kifizetődő díjazás kialakítása mellett népszerű szolgáltatási formaként lenne értékesíthető a hazai piacon is” – hangsúlyozta Mérth Balázs.

A figyelmébe ajánljuk:

Az IoT-vel jól járhatnak a biztosítók és a lakástulajdonosok is

A világhálóra csatlakoztatott eszközök segítségével a biztosítók jobban fel tudják mérni és megbecsülni a kockázatot. A Boston Consultancy Group becslése szerint az okoskészülékekről küldött valós idejű adatok jelentősen csökkenthetik a kifizetendő kárigények mértékét.
Olvasson még a témában: