PSD2: kevés bank áll készen a nyílt bankolásra
PSD2: kevés bank áll készen a nyílt bankolásra
2017. október 25.
Nyár elején a bankok 38%-a még csak a PSD2 várható hatásait kezdte el felmérni, ekkor mindössze 9%-uk tartott az irányelv által előírt új követelmények bevezetésénél.
A PwC 2017 első felében készített felmérésének tanúsága szerint a banki felsővezetők kétharmada arra számít, hogy a PSD2 – más szabályozásokkal kölcsönös összefüggésben – vállalata valamennyi tevékenységét érinti majd.
Mi az a PSD2?
GDPR és PSD2: erre készüljenek a cégek
A pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló módosított irányelv (Payment Services Directive 2) elfogadása megnyitja az utat a nyílt bankolás felé, mivel szabványosított hozzáférést biztosít az ügyféladatokhoz és a banki infrastruktúrához. Az uniós tagországoknak 2018-ig kell bevezetniük az új követelményeket, ami jelentős beruházásokat igényel.
Egyenlő versenyfeltételek a pénzforgalom területén
Az új szabályok bevezetésével a jogalkotók egyenlő versenyfeltételeket kívánnak teremteni mind az új, mind a hagyományos piaci szereplők számára, ösztönözve a versenyt és az innovatív pénzforgalmi szolgáltatások elterjedését. A módosított irányelv alapján az európai bankoknak biztonságos módon hozzáférhetővé kell tenniük ügyfeleik adatait, és idővel harmadik felek számára is hozzáférést kell biztosítaniuk ügyfélszámláikhoz.
A PSD2 a nyílt bankolás (open banking) korszakának kezdetét jelzi, amelyben a fintech cégek, a kereskedők és akár a távközlési vállalatok is gyökeresen átalakíthatják a pénzforgalmi szolgáltatások piacát.
2018 januárjában lényegében megszűnik az ügyfélszámlákkal kapcsolatos információkra és a pénzforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó banki monopólium. Biztató jel, hogy a tanácsadó cég által megkérdezett pénzintézetek szinte mindegyike (94%) valamilyen módon foglalkozik már az újabb pénzforgalmi irányelvvel. Három bankból kettő úgy nyilatkozott, hogy a PSD2-t a stratégiai pozíciójának megváltoztatására kívánja felhasználni.
„A direktíva bevezetése összetett, számos felet érintő folyamatnak ígérkezik. Sok bank számára önmagában is kihívást jelent, hogy 2018-ra megfeleljen a követelményeknek, de nem ez lesz az egyetlen előttük álló probléma. A pénzintézeteknek megfelelő stratégiai választ kell találniuk, ha nem akarják, hogy a pénzügyi szolgáltatások terén betöltött közvetítő szerepüket harmadik felek ügyfélorientáltabb megoldásai vegyék át. Elemezniük kell a formálódó pénzforgalmi szolgáltatási környezetet és új szolgáltatási bevételi lehetőségeket kell találniuk, amit a legtöbb bank még nem tett meg” – magyarázza Kerekes Antal, a PwC Magyarország technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.