Robotok gyorsíthatják a pénzügyi szektor digitalizációját
Robotok gyorsíthatják a pénzügyi szektor digitális fejlődését
2021. november 02.
Jelentősen csökkenő ügykezelési idő, javuló ügyfélélmény, alacsonyabb működési költségek, a monoton feladatok alól felszabaduló kollégák – a többi között ezekkel az előnyökkel jár, ha egy pénzintézet szoftverrobotot vet be. A következő időszakban globális szinten évente átlagosan jóval tíz százalék fölötti növekedés várható ezen a piacon.
Látványos változásokat hozott a pénzügyi szektorban az elmúlt másfél év, a korábban megindult digitalizációs folyamat a COVID-járvány hatására még nagyobb lendületet kapott, valamint a megváltozott fogyasztói szokások és elvárások is lépésre kényszerítik a pénzintézeteket.
Emellett egyre nagyobb nyomás nehezedik az ágazat hagyományos képviselőire a megszokott folyamatokat felforgató és az ügyfélkiszolgálást új szintre emelő fintech cégek részéről is. Példaként említhető, hogy Magyarországon is teljes értékű bankká vált és betétbiztosítást is kínál a Revolut, melynek szolgáltatásait már több mint félmillióan használják idehaza.
Ebben a piaci környezetben minden korábbinál fontosabbá vált a pénzintézetek számára, hogy hatékonyan, alacsonyabb költséggel tudják megvalósítani folyamataikat, illetve növeljék az ügyfélélményt. Ezen célkitűzések elérésében jelenthet komoly segítséget a bankoknak és biztosítóknak a robotizált folyamatautomatizálás (RPA), amellyel a nagy számban ismétlődő, monoton, időrabló feladatokat lehet átadni a szoftverrobotoknak.
Ezek a megoldások képesek utánozni az ügyintézők tevékenységét a már meglévő alkalmazások felületén keresztül, segítségükkel pedig könnyen növelhető az üzleti hatékonyság, és csökkenthető a kapcsolódó működési költség. A robotprogramok hiba nélkül és fáradhatatlanul végzik munkájukat, így a korábban ezekkel a monoton folyamatokkal foglalkozó munkatársak magasabb hozzáadott értékű feladatokra összepontosíthatnak.
- Az RPA-t igazán hatékonyan olyan folyamatok esetében lehet alkalmazni, amelyek szabályalapúak, kevés kivétellel, nagyszámú, automatizálható tranzakcióval járnak, illetve magas szinten sztenderdizáltak a beérkező adatok.
„Amennyiben az előzetes felmérés során sikerül a megfelelő folyamatokat kiválasztani, akkor akár néhány hét alatt is munkába állhat a szoftverrobot, a megtérülés pedig egy sikeres projekt esetében egy éven belüli lehet. Az egyik pénzügyi szektorban tevékenykedő ügyfelünk például több mint 300 százalékos megtérülést (ROI) ért el, és még további hasznot is realizált egy kiválasztott folyamat automatizálásával már az első évben” – mondta a BCA Hungary Kft. szenior tanácsadója és partnere.
„Az általunk fejlesztett robotnak köszönhetően az átlagos ügykezelési idő az említett folyamatnál hatodára csökkent, az emberi hibákból adódó problémák pedig teljesen eltűntek. Ennek köszönhetően jelentősen javult az ügyfélélmény, a késedelemre vonatkozó panaszok megszűntek, a monoton feladatok csökkenésével nőtt a munkatársak motivációja. Továbbá az sem mellékes szempont, hogy mivel teljesen digitálissá vált a folyamat, évente nagyjából 10 ezer papírlappal kevesebbet nyomtatnak ki csak azzal az egy ügytípussal kapcsolatban” – részletezte Takács István.
A szoftverrobotok a pénzügyi szektor vállalatainál és egyéb ágazatokban is hatékonyan alkalmazhatók, így például a számlák kezelésénél, ügyféladatok összegyűjtésénél, díjvisszafizetési folyamatoknál, az értékesítésben és ügyfélszolgálatnál, vagy akár az új kollégák beléptetésénél is.