Újabb rekordot állítottak be az okostelefonos fizetések

Újabb rekordot állítottak be az okostelefonos fizetések

Újabb rekordot állítottak be az okostelefonos fizetések

pénzügy

3 perc

A tavalyi év vége nem csupán az ünnepi készülődésről, a családi sütés-főzésről és az ajándékok becsomagolásáról szólt, hanem fontos – történelmi – mérföldkő érkezett el a mobil fizetések területén is.

2014 utolsó negyedéve volt ugyanis az első olyan három hónapos időszak, amikor a fogyasztók már az elektronikusan bonyolított pénzügyi tranzakciók több mint negyedét okostelefonjukon keresztül indították el. Ez derül ki a globális fizetési trendeket és technológiákat vizsgáló holland Adyen legfrissebb Mobil Fizetési Indexéből, amelyet 2013 júniusa óta publikál háromhavi rendszerességgel.

Mobiljukra cserélnék a pénztárcájukat a németek >>A kutatás adatai szerint a tavalyi utolsó negyedben a világszerte kezdeményezett online tranzakciók 25,8 százaléka érkezett mobilkészülékekről, ami pontosan 18,8 százalékos növekedést jelent a megelőző év hasonló időszakához képest. A telefonos láz különösen karácsony előtt lett úrrá a vásárlókon. Decemberben 26,6 százalékot ért el ez a részarány, amelyet szorosan követett november, összesen 26,1 százalékos növekedéssel.

Az év végi rally azt sugallja, hogy egyre többen szeretnék megúszni a boltokban a karácsony tájékán a pénztárak előtt kígyózó sorokat, és inkább a mobiljuk fedezékéből vészelik át a novemberben beinduló ünnepi időszakot.

A hagyományos vásárlási szezon egyébként Kínában veszi kezdetét november 11-én, a kifejezetten egyedülállóknak szóló Singles’ Day keretében. Legelőször a Nanjingban működő egyetem diákjai tartották meg az ünnepet, amelyen azok buliznak együtt és szerveznek karaoke rendezvényeket, akik még nem találták meg a párjukat. 1993 óta ez a nap vált a világ első számú online vásárlási ünnepévé, a legfrissebb adatok szerint a fiatal kínaiak 2014-ben például 9,3 milliárd dollárt költöttek el ezen alkalomból. Erre teszi fel a koronát az Egyesült Államokban a Hálaadás utáni időszakra eső Fekete Péntek, valamint a Kiber Hétfő. Ekkor kezdődik meg hivatalosan is a karácsonyi szezon az interneten.

„Valamennyi iparágban – legyen szó akár a kiskereskedelemről, játékgyártásról, jegyárusításról vagy digitális termékeket forgalmazó üzletekről – számos sikeres vállalkozást látunk az utóbbi időben, mely kifejezetten mobilos szolgáltatásokat nyújt ügyfeleinek. Rengeteg cég számára ma már a telefon számít az első számú eladási csatornának, ezt támasztja alá a mobilkészülékeken bonyolított pénzügyi tranzakciók számának 2014 végén beállított új rekordja is” – kommentálta a friss eredményeket az Adyen kereskedelmi vezérigazgató-helyettese, Roelant Prins. Az okostelefonokat a középpontba állító stratégiákat várhatóan az idei első negyedben is egyre több vállalkozás honosítja majd meg.

A különböző márkák között azonban továbbra is ádáz csatározás dúl; csak egy hajszállal ugyan, de továbbra is az iPad-ek vezetik a versenyt. A felhasználók a mobil tranzakciók 34 százalékát bonyolították le ilyen készülékeken, miközben az iPhone-ok részesedése 32,3 százalékos, az androidos telefonoké pedig 25,3 százalékos volt 2014 utolsó negyedévében. Érdemes tehát megjegyezni, hogy az előző év hasonló időszakához viszonyítva drámaian megváltozott az összkép. A 2013-as év végén a mobil költések 40 százaléka érkezett iPad-ről, az iPhone-ok 32 százalékos szeletet hasítottak a piaci tortából, az androidos telefonok pedig csupán 20 százalékos részarányt képviseltek.  

Megtriplázódhat az érintés nélküli fizetések száma >>Hogyha folytatódik a jelenlegi trend, akkor a szakértők várakozásai szerint az év második felében az Android-alapú eszközök vehetik át a vezetést, és az iPad-ek is háttérbe szorulnak az iPhone-okkal szemben. Az okostelefonok egyébként ma is több fejhosszal megelőzik a táblagépeket; a mobil fizetések több mint felét, 58 százalékát indították telefonról a vásárlók, a tabletek részesedése pedig mintegy 42 százalékos volt. Ezzel gyakorlatilag folytatódtak az előző évben is megfigyelt tendenciák, amelyek főleg azzal vannak összefüggésben, hogy az okostelefonok kijelzője egyre nagyobbá válik.

Emellett abban is jelentős különbségek mutatkoznak, hogy a fogyasztók hogyan fizetnek a „fizikai” árucikkekért, illetve a szolgáltatásokért. A digitális termékek – legyen szó játékokról, tagsági díjakhoz kapcsolódó szolgáltatásról, hotelszoba lefoglalásáról vagy jegyvásárlásról - esetében a mobil tranzakciók ötöde érkezett telefonról, és alig 7 százalékuk táblagépekről. Az üzletben megvehető áruknál – ruhák, bútorok, háztartási készülékek, élelmiszerek – pont fordított a helyzet; itt a költések kevesebb, mint 10 százaléka esik a telefonokra, a tabletek ugyanakkor 19 százalékos részarányt képviselnek. Ez azt mutatja, hogy a fogyasztók sokkal jobban szeretik az árucikkeket táblagépen megvenni, a szolgáltatásokért viszont telefonon fizetnek.  

Forrás: Adyen