A robotjáték, amelynek személyisége van

A robotjáték, amelynek személyisége van

A robotjáték, amelynek személyisége van

szórakozás

4 perc

A játékok gyártásával foglalkozó Anki régóta próbálkozik intelligensnek tűnő gépek fejlesztésével. Új játékuk, a Cozmo olyan, mintha egy rajzfilmből lépett volna a valóságba.

Ha a felhasználó a kezébe veszi a miniatűr buldózerre hasonlító eszközt, és bekapcsolja, az látványosan tér magához. Ilyenkor nemcsak egyszerűen felvillan egy lámpa, mint a kütyük többségénél, hanem a robot lassan kinyitja „szemeit”, mintha a világ fénye túl sok lenne számára. Majd körülnéz, és ha felismeri gazdáját, akkor lelkesen köszönti.

Ziro: robotkészlet kezdőknek

Az eszköz „élethű” kivitelezésének titka, hogy a fejlesztés során korábban ritkán együttműködő területeket vontak össze. Együtt dolgozott a Cozmón több hardver- és szoftverfejlesztő, de videojáték-fejlesztőket és animátorokat is bevontak a munkába.

Így a gépezetet olyan mesterséges intelligenciával láthatták el, amely ugyan érthető beszédre nem képes, de rengeteg kifejező mozdulatsorral, „arckifejezéssel” rendelkezik, így az érzelmek olyan skáláját tudja imitálni, hogy tulajdonosa könnyen szoros kötődést alakíthat ki vele.

Az együttműködésnek köszönhetően az eszköz valóban olyan, mintha a Wall-E című animációs film főszereplője, vagy a Csillagok háborújából ismert R2-D2 gurulna ki az asztalra. A robot esetlen, ügyetlen, de valós karakternek tűnik, amelynek saját gondolatai és érzései vannak.

Az Anki alapítóit éppen ezek a filmek ihlették a tervezésre: a sci-fiben már évtizedek óta él az intelligens robot ígérete, amely képes kommunikálni, és emberinek tűnő reakciókkal rendelkezik. Ehhez képest a valóságban ezek a gépezetek többnyire csak hatalmas gyári robotkarok, esetleg idegen bolygók felszínén guruló tudományos kísérletek, vagy akár csak szoftverek formájában léteznek. A fejlesztők kifejezett célja volt, hogy egy olyan szerkezetet alkossanak, amely játékos és valóban kapcsolatba lép az emberrel.

A Cozmo természetesen csak egy játék, legfeljebb apró kis dobozokat képes emelgetni és elpakolni az útjából, de talán jól jelzi azt az irányt, amerre a robotok fejlődése továbbmehet. Ha a szerkezet „érzelmi” rendszerét később beépítik a nagyobb, két lábon járó modellekbe, talán tényleg eljöhet a sci-fiben is megígért jövő, amelyben a robotok az emberek mellett „élve” segítenek a mindennapokban.

Forrás: Wired