Dugót okozhatnak az önvezető autók

Dugót okozhatnak az önvezető autók

Dugót okozhatnak az önvezető autók

M2M Zóna.fm

20 perc

Az igazi robotkocsikra még várni kell jó néhány évet. Igaz, hogy egyre több a fejlesztés, de azért még az út elején járnak a gyártók. Például a „vegyes közlekedésre” is fel kell készíteni az embereket, az autókat és az infrastruktúrát is.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

Bár már sokféle vezetéssegítő rendszer létezik, de ez még korántsem elégséges feltétele az önvezetésnek. A szenzorok, érzékelők is még fejlesztés alatt állnak, és akár a jég vagy sár felrakódása is könnyen gondot okozhat, használhatatlanná téve az intelligens rendszereket. Nem beszélve a szabályozói környezetről, ami még inkább lépéshátrányban van.

„Az önvezetés funkció nem egy lineáris dolog, nem úgy kell elképzelni, hogy egyik napról a másikra hirtelen megérkezik. A közúti biztonsági hatását is így érdemes szemlélni. Tendenciaként az látható, hogy jelenleg már a középkategóriás autók is rendelkezhetnek vezetéstámogató rendszerekkel. Ilyen például a parkolást segítő radar vagy a LIDAR, az úgynevezett lézeres szenzor, amellyel az adaptív tempomat és az ütközéselkerülő rendszerek operálnak. De akár azok a megoldások is megemlíthetők, amelyek a sofőr éberségét detektálják” – sorolta Boros Árpád, a KPMG autóipari senior menedzsere az M2M Zóna rádióműsorban.

„A KPMG-nél úgy látjuk, hogy az önvezető szint jelenleg az egyes és kettes között van az ötfokozatú skálán. Ötös szintnek számít, amikor teljesen önjáró egy gépkocsi, amikor gyakorlatilag egy robottaxiról beszélünk. Az egyes szintre példa a tempomat bekapcsolása” – részletezte a szakember.

Az egyik legnagyobb veszély a vegyes közlekedés

Míg a sofőr nélküli járművek szabálykövetők, addig az emberi vezetők eredményorientáltak. Ha viszont egyre több autonóm gépkocsi jelenik meg a forgalomban, akkor ez nagy valószínűséggel torlódásokat fog okozni. „Hosszú távon nem valószínű, hogy az emberi, illetve az önvezető sofőrők ugyanazon az aszfaltcsíkon közlekedhetnek” – utalt az egyik feltételezett forgatókönyvre a menedzser.

A KPMG 2018-as globális felmérésében a megkérdezett 900 válaszadónak a 75%-a egyetértett abban, hogy a vegyes közlekedés veszélyforrás lehet, és forgalmi dugókat okozhat. Boros Árpád azt is kiemelte, hogy az önvezetés egyik előfeltétele lesz az autók közötti „platooning”, vagyis a különböző járművek összekapcsoltsága, rendszerbe kapcsolása.

További érdekességekért hallgassa meg a Trend FM műsorát!