Az Egyesült Államokban az utak karbantartása során gyakran használt jármű az úgynevezett „ütközőautó”. Ez a megerősített teherautó zárja a sort az útfestő vagy -takarító autók mögött, és garantálja, hogy egy gyorsan száguldó sofőr ne rohanjon bele az egész konvojba vagy épp az úton dolgozó munkásokba.
Önjáró kamionok: hol tart a teherszállítás fejlesztése?
Az útépítés önmagában is igen balesetveszélyes feladat, hiszen csupán Coloradóban mintegy 22 ezer ütközés és 171 haláleset történt a munkálatok során 2000 és 2014 között. A balesetek egy részét úgy csökkentené az állam közlekedésügyi minisztériuma, hogy egy autonóm gépkocsit használna ütközőautóként, amelynek vezetése szintén veszélyes feladat.
„Gyakran felmerül a jóslat, hogy az automatizálás átveszi majd az emberi dolgozók munkahelyét. Ebben az esetben azonban azt hiszem, mindenki egyet ért majd, hogy jobb, ha senki nem ül a volán mögött” – nyilatkozta Shailen Bhatt, a közlekedési minisztérium vezetője.
A konvoj elején haladó jármű rádióhullámokon keresztül továbbítja helyzetét és útvonalát, így az önvezető teherautó képes azt pontosan lemásolni. A sofőr nélküli technológiát a hadsereg megbízásait is teljesítő Kratos Defence fejlesztette.
A rendszert kifejezetten úgy alakították ki, hogy bármilyen meglévő jármű működését autonómmá tehesse. Az irányítást ugyanis nem beépített számítógép, hanem motoros meghajtású karok végzik, melyeket a pedálokra és a kormányra rögzítenek. A minisztérium jelentése szerint a technológia kiépítése megduplázza a járművek alapvetően 150 ezer dolláros árát.
Colorado már ezelőtt is nyitott volt az önvezetéses megoldásokra: például tavaly októberben kapott tesztengedélyt egy önvezető sörszállító kamion. A most bevezetésre kerülő technológia azonban jóval fejlettebb ennél. A sörkamiont védőjárművek kísérték és csak egyetlen utat tett meg, ezzel szemben az autonóm ütközőautó teljesen egyedül fog dolgozni a gyakori „bevetéseken”.
Forrás: CNN