Hollandia az önvezető gépkocsikhoz szükséges infrastruktúra tekintetében világelső, a fogyasztói elfogadásban kizárólag Szingapúr előzi meg őket, de a technológiai innovációban és a szabályozásban is a legjobbak között vannak. Mindez bármely ország számára követendő példa lehet, ugyanis nemcsak az úthálózat minősége kiváló, de az emberek is lelkesek az új technológiáért és a kormányzat is igen támogató a fejlődéssel kapcsolatban.
A nyugat-európai országban például már most 6 százalék felett van a teljes gépjárműparkon belül az elektromos autók száma, de van még egy zéró emissziós járműtípus, ami még ennél is jobban meghatározza az ország közlekedését.
Hollandiában sok millió kerékpár van napi használatban, a sűrű, belvárosi területeken pedig nehéz lenne emiatt önvezető autós funkciókat és szolgáltatásokat elindítani. Ugyanis az elmúlt évtizedekben a városokban a gyalogosok és kerékpárosok mellett a járműforgalom eleve háttérbe szorult, így nincsenek dedikált, kizárólag autók által használható sávok, csatornák.
A sofőr nélküli járművek elterjedésével pedig a KPMG által megkérdezett iparági szakértők szerint már az is jelentős kockázat, ha nagyszámú autonóm gépkocsi közlekedik közös útszakaszokon az emberek által vezetett járművekkel.
A belvárosi önvezetés helyett Hollandiában éppen ezért sokkal inkább az autópályán közlekedő teherforgalom automatizálására koncentrálnak. Jelentős időt és pénzt fektettek már be a kamionok úgynevezett platooning technológiájának fejlesztésébe, ahol egy emberi vezető, mondhatni „kapitány” vezérel egy teljes konvojt, melyek akár 30 centire is képesek megközelíteni egymást. Az összekapcsolt digitális vezérlés révén a különálló járművek együtt gyorsítanak, fékeznek és manővereznek.
A híres „tulipánfolyosón” Amszterdamból a belga Antwerpen felé, illetve Rotterdamból a német Ruhr-vidék felé hamarosan önvezető konvojokon száguldhatnak a termékek a holland kikötőkből Európa belseje felé.
Magyarország a KPMG felmérésében a vizsgált országok közül a 21. helyen szerepel a felkészültség szempontjából. Hazánk a termelésre és a tesztelésre fókuszál, a többi közt a Zala Zone önvezető autós tesztközponttal, illetve a nemrég bejelentett BMW gyárral, de a használat szempontjából egyelőre a lemaradók között van.
Zsótér Márton e-mobilitásért felelős menedzser elmondta: Magyarország támogatja az önvezető technológiák fejlesztését és az ezzel foglalkozó vállalatokat, de kevéssé valószínű, hogy a magyarok elsőként fogják ezeket a fejlesztéseket használni, köszönhetően a kis belföldi piacméretnek és az erős export fókusznak. A szakember hozzátette azt is, hogy „a munkaerőhiány minden iparágban, így a logisztikában és közösségi közlekedésben is komoly probléma, melyre az önvezető technológia megoldást kínálhat”.