A The Guardian-nak nyilatkozva a szakember arról beszélt, hogy bár egész idő alatt a vezetőülésben ült, egyszer sem kellett a kormányhoz vagy a pedálokhoz érnie – kivéve persze, amikor pihenés vagy tankolás miatt, tervezetten szakította meg az utat. Ha igaz az állítása, akkor ez volt az eddigi leghosszabb robotpilótával történő utazás.
A nem hitelesített kaland szervesen kapcsolódik a szakma fenegyerekének új, az önvezető piacot megcélzó vállalkozásához. A Pronto.AI nevű startup első terméke egy fejlett vezetéstámogató rendszer (ADAS). A tervek szerint idén piacra kerülő Copilot a kamionok közlekedését segítheti az autópályákon; csökkenti a sávelhagyások, az ütközések és a sofőr fáradtsága miatt bekövetkező balesetek számát.
Anthony Levandowski nemrég egy blogbejegyzésben hozta nyilvánosságra cége indulását és saját visszatérését az iparágba. Írásában méltatta az önvezető technológiában az elmúlt 15 évben bekövetkezett fejlődést, de azt is kifejtette, hogy mindezt kevésnek tartja. Szerinte az iparági ígéreteket nem tudták teljesíteni. Rögtön ki is használta az alkalmat, hogy belerúgjon a versenytársakba, megemlítve, hogy „ellentétben az ő kockázatokat minimalizáló megközelítésével, azok közhelyeket és marketinganyagokat adnak el biztonsági jelentésként”.
Levandowski 2017-ben hagyta ott a Waymo-t, ahonnan – a Google állítása szerint – 14 ezer fájlnyi bizalmas dokumentummal együtt távozott. Rögtön utána alapított, Otto nevű startupját néhány hónappal később az Ubernek adta el, 680 millió dollárért és az önvezető üzletág igazgatói pozíciójáért cserébe. A vádak napvilágra kerülése után az autómegosztó cég elküldte a szakembert és kiegyezett a Google-val.
Az előzmények után tehát különösen érdekes, hogy a Pronto.Ai nem a legtöbb autógyártó által használt LIDAR-ra, hanem alacsony felbontású kamerákra és azok adataira támaszkodó szoftvertechnológiára épít. A LiDAR (Light Detection and Ranging) lézeres távérzékelés a kibocsátó eszköz és valamely visszaverő felület távolságának meghatározásra szolgáló módszer, mellyel feltérképezhető a jármű közvetlen környezete. A technológia kulcsszerepet játszik mind a Waymo, mind az Uber önvezető megoldásában.
Ha az Egyesült Államokon keresztül vezető út tényleg igaz, a Pronto.AI technológia ígéretes és fontos mérföldkő lehet a négyes szintű autonómia felé vezető úton. Azonban, ahogy az Internet of Business megjegyzi, az új megközelítés városi környezetben elbukhat. A gyalogosok, kerékpárosok és különböző veszélyek uralta környezetben a LiDAR valószínűleg többet segíthet, mint a Copilot.
Talán ezért döntött úgy a startup, hogy a vezetést támogató rendszerrel egyelőre inkább a főként autópályákon és főutakon közlekedő kamionokat célozza meg. Pénzügyileg természetesen az is fontos kérdés, hogy a tulajdonos legalábbis ellentmondásos múltja mennyire tántorítja majd el a potenciális befektetőket.