Egy több éven át tartó, 1142 fogyasztó bevonásával végzett vizsgálat szerint az okosenergia-alkalmazást használók amellett, hogy elégedettebbek, szokásaikon is változtatták áramfogyasztásuk csökkentése érdekében.
Az eredményekről az Eliq számolt be. A svéd vállalat energiával kapcsolatos elemzéseket készít és közműcégeknek fejleszt mobilapplikációkat, ők biztosították az alkalmazást az Innlandskraft áramszolgáltató ügyfeleinek is.
Magát az applikációt 2016 óta kínálják a norvég szolgáltató Eidsiva és Gudbrandsdal Energi leányvállalatainak a részére. Emellett az Enova, az ország klímáért és környezetért felelős minisztériumának szervezete is több évig tartó kutatás keretében értékeli az újítást.
A háztartásoktól beérkező adatok feldolgozásánál a többi között arra is figyeltek, hogy kiszűrjék az olyan külső tényezőket, mint például az időjárás és az elektromos autók különböző mértékű elterjedése az egyes területeken.
Az analízis során korábbról, akár 2013-ból származó okosmérő-adatokat is használtak, hogy ezekkel összehasonlítva vizsgálhassák az új applikáció hatásait.
A kapott eredmények szerint a felhasznált áram mennyisége átlagosan 6,8 százalékkal, míg a középértéke még ennél is nagyobb mértékben, 8,7 százalékkal lett alacsonyabb, amikor az intelligens fogyasztásmérő mellett az app is segített.
Az okostelefonos program összetett adatelemzés segítségével ad tanácsokat és kínál összehasonlításokat a fogyasztóknak. Megmutatja például, hogy miként oszlik meg az áramhasználat a fűtés és más felhasználási módok között, figyelmezteti őket áramkimaradás esetén, illetve jelzi, ha szokatlanul jobban „pörög” a villanyóra.
Az Eliq korábban közzétett piackutatási eredményei szerint a megkérdezettek 91 százaléka gondolja úgy, hogy a fejlesztés hatására változtatott szokásain, és a többség szerint ez befolyásolta a fogyasztói döntéseit (62%), illetve a számla nagyságát (73%) is.
Maren Kyllingstad, az Innlandskraft ügyvezetője arról számolt be, hogy az eredmények alapján különösen érdekesnek találják az új technológiának a bevont fogyasztókra gyakorolt pozitív hatását. A hosszú időn keresztül megtartott viselkedésváltozás sok hasznos meglátással szolgált számukra is, és bebizonyította, hogy a digitális energiaszolgáltatás valós eredményeket hozhat.
Håkan Ludvigson, az Eliq alapító-ügyvezetője is a kapott adatok fontosságát húzta alá. Ezek azt bizonyítják, hogy az elemzéssel és viselkedéstudománnyal alátámasztott digitális eszközök nemcsak hogy növelik az átláthatóságot, a fogyasztói elégedettséget, hanem pozitívan befolyásolják az energiaszámlát is, és ezzel támogatják a fenntarthatósági törekvéseket is.