Sokat profitálhat az e-kereskedem az AI-megoldásokból

Sokat profitálhat az e-kereskedem az AI-megoldásokból

Sokat profitálhat az e-kereskedem az AI-megoldásokból

kereskedelem

3 perc

A mesterséges intelligencia manapság az élet egyre több területén jelenik meg, és egyre több cégben, iparágban és üzleti modellben teszi hatékonyabbá a folyamatokat. A várakozások szerint az AI személyre szabottá alakítja az üzleti tranzakciókat a vevők és az eladók számára is.

Ha egy potenciális vásárló egy számára megfelelő webáruházat keres, azt sokszor az Artificial Intelligence megoldást is alkalmazó keresőmotor javaslatára találja meg. A kiválasztott termékek kosárba helyezését chatbotok segítik, és a rendelés véglegesítése akár virtuális asszisztens segítségével is történhet. Íme, néhány példa, hogy hol is találkozhatunk AI-megoldásokkal.

Most pedig nézzük részletesen a főbb fejlesztéseket!

Chatbotok

A csevegőrobotok számítógépes programok, amelyek írásban, szóban vagy akár képek, piktogramok segítségével beszélgetnek. Az online kereskedő oldalak honlapján és a mobilapplikációkban megtalálható chatboxok (csevegőfelületek) feladata is a vevőkkel való személyre szabott kommunikáció. A chatbotok segítenek megtalálni a megfelelő terméket, ellenőrzik annak elérhetőségét, összehasonlítják azt a többivel. Támogatást nyújtanak a fizetés során is, panasz vagy érdeklődés esetén pedig összekötnek az illetékes ügyfélszolgálati munkatárssal.

A chatbotok használatával a cégek úgy tehetik személyesebbé az ügyélkapcsolatot, hogy közben nincs minden szakaszban szükségük emberi munkaerőre.

Prediktív eladások

Az AI-algoritmusok lehetővé teszik a mély tanulást (deep learning), a statisztikai programozást és a hatalmas adathalmazok prediktív analízisét is, ezzel megkönnyítik, hogy a cégek megismerjék ügyfeleik viselkedését. Érdekesség, hogy a Netflix máig futó, népszerű sorozata, a Kártyavár (House of Cards) készítésénél is igénybe vették ezt a módszert. Ami azt jelentette, hogy a széria készítői a legkedveltebb TV-show kategória nézői adathalmazán végzett mintázattanulási technikákat is alkalmazták.

De egyes vállalatoknál a prediktív kereslet-előrejelzés is jól jöhet, segíthet a raktárkészlet kezelésében, rendszerezésében és – különösen a sokak által keresett árucikkeknél – biztosíthatja, hogy elegendő termék álljon rendelkezésre.

Ajánlórendszerek (Recommendation engines)

Ezeket a speciális információszűrő rendszereket a kereskedőcégek – például az Amazon – arra használják, hogy beazonosítsák termékeik célközönségét. Amikor egy potenciális vevő rákeres valamelyik termékükre, az ajánlórendszerek algoritmusai megörökítik az adott keresés kritikus részleteit. Az algoritmus eredményei alapján a rendszer javaslatot tesz a keresőprogramnak, így a termékajánlatok a képernyőn már az adott felhasználó „előélete” szerinti sorrendben jelennek meg. Így is meggyorsítva a keresést, ami növelheti az eladások volumenét és értékét.

Raktárautomatizáció

Az e-kereskedelemnek, mint iparágnak fontos eleme a raktározási munka, ami szintén jelentősen befolyásolhatja a vállalkozás hatékony működését. Ha egy cég például robotokat és mesterséges intelligenciát használ a raktári munkák, mint a csomagszortírozás, a csomagolás vagy a kategorizálás felpörgetésére, az gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a válogatási folyamatokat, és rövidíti a kiszállítása időt. Mindez pedig szintén javíthatja az eladási mutatókat, és növelheti az ügyfélelégedettséget.

Forrás: