A covid-helyzet hónapjaiban 42-ről 34 százalékra esett vissza azok aránya, akik továbbra is ragaszkodnak a személyes megbeszéléshez, derült ki a NN Biztosító 2019 után 2020-ban is elvégzett kutatásából.
A beszélgetések terén már pár hónap alatt is mérhető átalakulásokat hozott a járvány. A megkérdezettek kétharmada már az elektronikus csatornákat is igénybe veszi a kapcsolattartáshoz. Különösen a felsőfokú végzettségűek és a magasabb jövedelműek mutattak nagy nyitottságot a telefon, a chat, a videótelefon, valamint a többi digitális lehetőség iránt.
A megkérdezettek körében a legnépszerűbb alternatív csatorna a telefon – 39 helyett immár 46 százalék használja komoly beszélgetésekre –, és látványosan törnek előre az online platformok is. Tavalyhoz képest a 24-34 évesek közt például 45 helyett immár 51 százalék ezeket a felületeket választja kommunikációjához. Míg a rokonokkal – főként az idősebbekkel – jellemzően telefonon beszélünk, a barátokkal és a munkatársakkal folytatott eszmecserékben a chat is hasonlóan fontos szerepet játszik.
Azon túl, hogy a telefonálás mellett a chathasználat is megnőtt (33-ról 38 százalékra), leggyorsabban a videós kommunikáció részaránya bővült: 7-ről 13 százalékra, vagyis csaknem a duplájára. Elsősorban a nők, a 35-45 évesek, a felsőfokú végzettségűek, a nagykamasz vagy felnőtt gyerekkel rendelkezők, valamint a nagyobb jövedelműek használják az átlagnál gyakrabban ezt a lehetőséget.
A válaszadók csaknem háromnegyede szerint az online videós jelenlét képes pótolni a személyes találkozást, főként olyankor, amikor az a téma, hogy kivel mi történt az elmúlt időszakban. Viszont változatlanul inkább szemtől szemben, személyesen próbálnak másokat megvigasztalni, illetve a szeretetüket kifejezni.