Biztonságosabb önvezető autón dolgozik az Uber

Biztonságosabb önvezető autón dolgozik az Uber

Biztonságosabb önvezető autón dolgozik az Uber

autó

2 perc

A fejlesztéseket a Volvóval közösen végzik.

Az Uber okosautójának harmadik generációs változatát, az XC90 SUV-ot már a gyártási fázisban felszerelik a szükséges önvezető technológiával. Így azt nem utólag kell beépíteni, mint a korábbi modellek esetében. A közúton várhatóan 2020-tól tesztelik majd az új fejlesztést.

A „hagyományos” kormánykerék és a pedálok ebben a gépjárműben is megtalálhatók. Továbbá számos biztonsági rendszer kerül beépítésre, különös tekintettel a kormányzásra, a fékezésre és az akkumulátorra. Ha esetleg a rendszer bármelyik eleme nem az előírásoknak megfelelően működne, az autó azonnal leáll.

Ebből is látszik, hogy az új verziót elődeinél biztonságosabbra tervezik, habár mindez a gyakorlati használatban látszik majd meg igazán. Mindenesetre úgy tűnik, a Volvo bízik a sikerben. Az Uber nyilatkozata alapján ugyanis a svéd autógyár ugyanazokra a technológiai alapokra fog építkezni saját önvezető autója esetében is valamikor a 2020-as évek elején.

A tragikus tesztelés háttere

Az Uber tavaly decembertől ismét közúton teszteli már meglévő önvezetésre képes járműveit. Mindezt beárnyékolja, hogy 2018 márciusában tesztautójuk halálra gázolta egy nőt, amikor az biciklijét tolva éppen át akart kelni előtte az úton. A vizsgálatok szerint a jármű nem állt meg, de még csak nem is lassított a halálos kimenetelű balesetnél. Bár a rendszer észlelte a nőt, egymásnak ellentmondó információk jelentek meg arról, pontosan hogyan is azonosította őt. A teljes képhez pedig az is hozzátartozik, hogy az incidens este egy kivilágítatlan útszakaszon történt.

A nagyobb problémát az jelentette, hogy az Uber kikapcsolta a Volvo automata vészfékező rendszerét, hogy csökkentse a jármű rendellenes viselkedésének lehetőségét. A kormány mögött ugyan ült egy biztonsági vezető, aki az utat figyelte, de ő a mobiljával volt elfoglalva, és az ütközés megtörténtéig nem is fékezett. Ha működött volna az automata vészfékező rendszer, akkor a gépkocsi vélhetően még időben le tudott volna fékezni.

Ilyen előzmények után talán meglepőnek tűnhet, hogy a cég újabb sofőr nélküli autóval próbálkozik. Arizona államban az esetet követően átmenetileg betiltották az Uber önvezető tesztjeit. A vállalat pedig több száz biztonsági vezetőt bocsátott el Arizonában és Pittsburghben a baleset után. Dara Khosrowshahi vezérigazgató egy ponton állítólag majdnem véget vetett a projektnek, de ez a mostani fejlemények alapján végül nem történt meg.

Khosrowshahi szerint az autonóm gépjárművek egyfajta „egyablakos” megoldást jelenthetnek az embereknek és a helyi szintű kereskedelemnek szerte a világon. Az új autó az immár harmadik éve megrendezett Uber Elevate konferencián debütált. A rendezvényen a vállalat elektromos repülőgépeket is bemutatott. Ezeket a légi járműveket a tervek szerint egy 2023-ban induló szolgáltatáshoz használnák majd. De nem maradhattak ki a sorból a szállító drónok és az elektromos robogók sem.

Forrás: