Dilemmák az otthonok felokosításánál
Dilemmák az otthonok felokosításánál
2019. április 10.
Még mindig sok fogyasztó tekint aggodalommal az intelligens otthonokra. Például alapvető felhasználói igény, hogy a piac egységes rendszerbe integrálja a különböző eszközöket.
A kutatások azt mutatják, hogy ennek sok minden áll még az útjában, például a költségek, a biztonság és az interoperabilitás (azaz a különböző informatikai rendszerek együttműködésre való képességének) kérdésköre. A HomeAdvisor adatai szerint négy fő akadálya van még az okosotthonok elterjedésének.
Költségek
Az Egyesült Államokban egyes számítások szerint 404 és 1830 dollár közötti összeget – átlagosan 1045 dollárt – kell rászánni egy intelligens otthon kialakítására, és ez még csak az alapok kiépítését jelenti. Az Assurance adatai alapján a fogyasztók negyede először többnyire csak egy okoskészüléket és egy okostermosztátot (24%) szerez be.
A fejlesztés általános költségeinek csökkentése érdekében a fogyasztóknak rugalmas finanszírozási megoldásokra van szükségük, ideértve a részletfizetést és a különféle lízingelési lehetőségeket.
Biztonság
A magánélet védelme, az esetleges hackertámadásoktól való félelem és más kiberbiztonsági aggályok jelentik a második okot. A témában a közelmúltban készült kutatások adatai szerint a válaszadók körülbelül fele nyilatkozott úgy, hogy hallott már ilyen kockázatokról, ami miatt kevésbé valószínű, hogy smart home berendezést vásároljon.
Ezt erősíti meg az is, hogy a korai fejlesztési szakaszban járó eszközökről – mint például az okoshangszórókról – többször is napvilágot láttak olyan hírek, hogy ezeken az eszközök keresztül jutottak információhoz a hackerek. Sok fejlesztésre van még szükség a többi között az adatkezelést és magánélet védelmét illetően.
Együttműködési képesség
A harmadik akadály a kompatibilitással és az interoperabilitással kapcsolatos. A Parks Associates által korábban kiadott jelentés szerint az intelligens otthoni eszközöket vásárlók csaknem háromnegyede igényelné mindezt.
A tanulmány kiemelte, hogy az amerikai háztartások 32 százalékában lelhető fel legalább egy világhálóra csatlakoztatott eszköz. A fogyasztók egyharmada ugyanakkor egyedi alkalmazásokat használ ezekhez a készülékekhez, és nem rendelkezik olyan applikációval, amellyel több terméket is irányíthatna.
Holott a smart home egyik legnagyobb előnye éppen a kapcsolódó készülékek együttműködésében rejlik. A telepítéssel, kezeléssel, a funkciók optimalizálásával kapcsolatban is több segítő információt kellene biztosítaniuk a cégeknek, legalábbis ezt is igényelnék a kutatás alapján a felhasználók.
Korszerűsítés
A gyártóknak számolniuk kell azzal, hogy a fogyasztók sokszor olyan tényezők miatt ódzkodnak az okoseszközök megvásárlásától, amelyek rövid időn belül egyszerűen már nem lesznek aktuálisak. Következésképpen a személyre szabott korszerűsítések, kereskedelmi szolgáltatások és finanszírozási megoldások döntő szerepet játszanak az innovatív készülékek terjedésében.
Az otthoni Dolgok Internete termékek egységes és felhasználóbarát rendszerbe történő foglalása is alapvető elvárás – emelte ki az IoT For All cikke.