Az eVTOL repülők forradalmasítanák a légimentést
Az eVTOL repülők forradalmasítanák a légimentést
2022. február 07.
A városok felett repülő taxik megjelenésére még legalább tíz évet várnunk kell, de az elektromos támogatással működő légi járművek piaca már most is nagymértékben felpörgött. Az ORCA Aerospace is beszállt ebbe a szegmensbe, az AerinX techcéggel közösen egy olyan eVTOL repülőgépet fejleszt, amely a légimentést tenné hatékonyabbá és gyorsabbá. Az Egyesült Államok diktálja a trendet az iparágban, hiszen a tengerentúlon, Kínával ellentétben, nemcsak a tőke, hanem a megfelelő szabályozói környezet is rendelkezésre áll.
A teljes adást itt hallgathatja meg:
Az eVTOL (electric vertical take-off and landing) voltaképpen egy függőleges fel- és leszállásra képes légi jármű, amely elektromos meghajtással rendelkezik. Az ilyen repülőknek ma már többféle típusa is létezik: például a multikopter egy nagyméretű drónhoz hasonlít leginkább, más járművek pedig inkább a klasszikus repülőgépekre emlékeztetnek.
Utóbbi csoportban tartozik az ORCA fejlesztés alatt álló kisrepülője is. A tervek szerint ez egy kéttonnás maximális felszálló tömeggel, 13 méteres fesztávolsággal és nagyjából 8,1 méteres törzshosszal rendelkező gép lesz. „Jelenleg egy 1:5-ös méretarányú, kicsinyített drónon dolgozunk. A befektetések sikerétől függően pedig még az idei évben szeretnénk elindulni egy szimulátor fejlesztésével. Ezt követné a teljes méretű prototípus megalkotása. Ha pedig minden jól megy, akkor a repülési tesztkampány 2026 végén indulna” – összegezte a cég társalapító-ügyvezetője.
„Maga a jármű a függőleges felszállás során hat darab rotoron függeszkedik. Vízszintes irányú repülésbe való átmenetkor az elülső kettő podon lévő emelő légcsavar pedig 90 fokban eldönthető. Vízszintes repüléskor így csak ez a két légcsavar adja a meghajtóerőt, a hátsó emelőegységek teljesen le vannak állítva” – ismertette a működést Varga Soma.
„Ez egy szemiautonóm megoldás, mivel vízszintes irányú repülésben teljesen a pilóta kontrollálja a gép mozgását. Függőleges irányú fel- vagy leszálláskor, illetve átmenetkor viszont nagy segítséget kap majd az automata rendszerektől” – tette hozzá.
Ennek többi között az az oka, hogy jelenleg az akkumulátorok kapacitása nem teszi lehetővé több száz kilométeres távolságok rendszeres megtételét. Továbbá a légitaxi-szolgáltatások esetén jelenleg a jogszabályi háttér sem teljesen kiforrott. A sürgősségi mentés (emergency medical services – EMS) piaca viszont akár már most készen állna az új típusú technológia alkalmazására.
Beelőznék a helikoptereket
Egy ilyen járművel a helikopterhez képest nagyobb utazósebesség érhető. Az üzemeltetési költség pedig az ORCA előzetes becslései szerint nagyjából 27%-kal alacsonyabb a klasszikus gázturbinához képest. Nem beszélve arról, hogy utóbbi esetén sokszor néhány percig a földön kell maradni ahhoz, hogy a rendszerek elérjék a teljes felszálláshoz szükséges állapotot. Az eVTOL viszont szinte azonnal üzemképes állapotba kerül. A fejlesztés alatt álló kisrepülőgép vezetőfülkéjében egy vagy két pilóta, az utastérben pedig legfejlebb három ember férne el.
Amint azt Varga Soma kiemelte, esetükben a hardveres rész elkészítése jelenti a nagyobb kihívást. Szoftver tekintetében ugyanis már számos megoldás létezik világszerte. Habár ezek nem teljesen „dobozos” megoldások, de viszonylag alacsony többletmunkával rászabhatók egy adott géptípusra.
Az AerinX-szel közös munkára kitérve az aerodinamikai mérnök elmondta, a cég kevert valóságot is alkalmazó karbantartó rendszerét szeretnék majd felhasználni. „Az egyik nagy célkitűzésünk, hogy egy jóval fenntarthatóbb, költséghatékonyabb légimentő járművet hozzunk létre. Rajtunk kívül csak pár olyan és inkább európai eVTOL startup van, amely hozzánk hasonlóan ezt a szegmenst célozza meg. A többi szereplőnek a légitaxi-fejlesztés a legvonzóbb, mivel a befektetők felé ez a legnagyobb megtérüléssel járó piac” – fejtette ki az ORCA ügyvezetője.
Szerinte a légitaxik korszaka csak 2030-2035 körül jöhet majd el. Ezen a téren az Egyesült Államok tart legelőrébb. A tengerentúlon már sok esetben hajtottak végre pilóta nélküli, távvezérlésű tesztrepüléseket – akár csak a föld felett pár méterrel lebegve. A Távol-Keleten viszont már teljesen más a helyzet. Kínában például hatalmas tőke áll rendelkezésre, viszont csak keveset lehet tudni az ottani fejlesztésekről. Ráadásul a helyi légügyi szabályozáshoz kapcsolódó követelményrendszer is eltérő.
A társadalmi elfogadottság jelenleg még világszerte kérdéses. Például Németországban – ahol európai szinten a legjobban állnak az eVTOL-okat tekintve – a társadalom kifejezetten konzervatív ezzel a technológiával szemben. Így kérdés, hogy ők egyáltán mennyire lesznek hajlandók igénybe venni egy ilyen szolgáltatást. Márpedig ha kevesen használnák az új típusú légi járműveket, akkor értelemszerűen az egy főre jutó kilométerköltség rendkívül magas lenne – tette hozzá Varga Soma az IoT Zóna műsorban. A teljes interjút itt hallgathatja meg.