Az adat és mesterséges intelligencia lesz a nyerő páros
Az adat és mesterséges intelligencia lesz a nyerő páros
2021. december 14.
Az adat világdevizává kezd válni, de sok cég még nem igazán foglalkozik vele – a többi között ez derül ki a K&H innovációs indexből. Bár a magyar vállalkozások körében 26 százalékra nőtt azoknak az aránya, amelyek az okoseszközökből, szenzorokból származó adatokat felhasználják, a geolokációs és közösségi médiaadatokkal mindössze 10-ből 1 cég foglalkozik komolyabban.
Már most is az egyik legfontosabb gazdasági kincs az adat, de a következő években még inkább az lesz. Az adatkezelés, adatbányászat, adatvédelem kombinációja lehet a fejlődés egyik alappillére – legyen szó kisebb vagy nagyobb vállalkozásokról, illetve teljes gazdaságokról. Másik oldalról pedig az adat kvázi „belép” a nemzetközi pénzpiacra, egyfajta devizaként kell rá tekinteni a jövőkutatás szerint.
A trend világszerte, így Magyarországon is egyértelmű, azonban a mindennapokban még nem teljesen bevett szokás az adatfelhasználására épülő stratégia. Az innovációs index szerint az idei második negyedévben azért javult a helyzet.
„Bár a vállalatok jelentős része továbbra sem foglalkozik a nagy mennyiségű adatok feldolgozásából származó előnyökkel, egy részterületen, az okoseszközökből vagy szenzorokból érkező adatok feldolgozásában javult a helyzet az előző félévhez képest. Rossz ugyanakkor, hogy a cégek túlnyomó része a mesterséges intelligenciát még nem állította hadrendbe az adatkezelés terén, pedig a két technológia felerősíti egymást” – mondta Németh Balázs, a bank innnovációs vezetője.
A kutatás eredményei közül az adatgazdaság szempontjából a legfontosabbak a következők:
A vállalatok több mint negyede (26 százalék) foglalkozik okoseszközökből, érzékelőkből származó adatok elemzésével. Arányuk az idei első félévben 18 százalékos volt, tehát látványos a javulás, de még bőven van tér a növekedésre.
Bár a helymeghatározáson alapuló, azaz geolokációs adatok kezelése, felhasználása komoly lehetőséget rejt egy-egy vállalkozás számára, ám kevesen élnek a lehetőséggel. A K&H innovációs index szerint a válaszadó cégek mindössze 12 százaléka lát ebben fantáziát. Ez stagnálást jelent az első félévhez képest. A többség (85 százalék) sem most, sem a jövőben nem tervez ezzel foglalkozni.
Szinten maradt azoknak az aránya is, akik a közösségi médiaadatokat – köztük a kommenteket – automatikusan kezelik. 10 százalékos a részesedésük a második félévben, ami lényegében megegyezik az első féléves eredménnyel.
A szakértő szerint a cégek jövőbeli fejlődéséhez szükség lenne arra, hogy változzon a szemléletmód. Az adatfelhasználást mellőző társaságok ugyanis hirtelen veszíthetnek a versenyképességükből.