Nagyot kaszáltak a webshopok a járvány alatt
Nagyot kaszáltak a webshopok a járvány alatt
2021. november 10.
A Magyarországon üzemelő webáruházak 43 százalékának növekedett a forgalma a koronavírus-járvány kirobbanása óta, és mindössze 12 százalékuknál estek vissza a megrendelések – derül ki a 14. Nagy Webáruház Felmérés adataiból.
A Shoprenter kutatásában 707 hazai webshop vett részt. Az egyik legmeglepőbb eredmény az volt, hogy a megkérdezett cégek csaknem fele idén vagy tavaly indult. Ebből egyértelműen leszűrhető, hogy a piac elképesztő ütemben fejlődik.
- A tevékenységi területet tekintve a top 3 kategória sorrendje változatlan maradt a tavalyihoz képest: a bronzérmes a hobbi, az ezüstérmes a divat, a győztes pedig az ajándék termékkategória lett.
- Az építkezés, kert, barkács, a háztartási eszköz, valamint a bútor, lakberendezés termékkategóriákat értékesítő vállalkozások előrébb kerültek, holtversenyben a negyedik helyet foglalják el.
„A forgalomnövekedés szempontjából kiemelkedők voltak az elmúlt időszakban azok a területek, amiket a járvány hozott kedvező helyzetbe. Ilyen a számítástechnika, hiszen a digitális oktatás és a home office miatt sok családnak új eszközökre volt például szüksége, vagy a hobbi jellegű termékek, mivel rengetegen kezdtek aktívabban tevékenykedni a házban vagy a ház körül. A legnagyobb veszteséget azok szenvedték el, akik a turizmusra építettek, a snowboardozásban, síelésben egy komplett szezon kimaradt, ami meglátszik a bevételeken is” – összegezte a Shoprenter egyik alapítója.
Érdekességként megjegyezte, hogy míg egy évtizeddel ezelőtt mindenki elképzelhetetlennek tartotta, hogy divatárukat tömegével rendeljenek az emberek online, ez a szektor szárnyal, sőt pár évvel ezelőtt bekerült a top 3-ba, és egyre jobb számokat produkál.
Muszáj volt lépni a járvány miatt
A kutatásban megkérdezett webshop-tulajdonosok 44 százaléka indult idén vagy tavaly, ami pontosan szemlélteti, milyen dinamikus fejlődésen megy keresztül ez a piac.
A résztvevők 43 százalékának növekedett, 20 százalékának nem változott a forgalma a vírushelyzet alatt, 24 százalék pedig arról számolt be, hogy akkor még nem üzemelt a webáruháza. Mindössze a megkérdezettek 12 százalékának csökkent valamelyest (maximum 20 százalékkal) vagy jelentősen (20 százaléknál többel) a bevétele.
„Rengeteg olyan cég üzemelt a pandémiát megelőzően, amelynek csak offline üzlete volt, nem érzett rá kényszert, hogy webshopot indítson még akkor sem, ha a piac küldte felé a jeleket. Amikor viszont berobbant a járvány, mindenkinek muszáj volt lépnie. Az általunk kezelt hatezer webáruház forgalmi adataiból jól lehetett látni, hogy amikor karanténba zárták az országot, minden vásárló az internetre menekült, majd miután feloldották a korlátozásokat, megtörtént a visszarendeződés” – magyarázta Kulcsár István Róbert.