Állandó helyszíneken, például a kikötők környékén a konténerek mozgatása bonyolult és sok munkát igénylő feladat. Ennek a folyamatnak az egyszerűsítésére született meg az új koncepciójármű.
A kamion akkumulátorról működik, és nemhogy nem igényel sofőrt, de a tervezők még fülkét sem alakítottak ki az emberi vezető számára. Ami különlegessé teszi, hogy az eddigi, főleg hosszú utakra tervezett önvezető kamionokkal ellentétben, inkább rövid távokra, sűrűn beépített környékre fejlesztették.
A maximum 32 tonna terhelhetőségű szerkezetnek egy felhőalapú rendszeren kommunikáló központi kontrollegység jelzi, hogy mit, honnan és hová kell szállítania, a többit pedig megoldja a kamion rendszere külső beavatkozás nélkül. Az utasítás az akkumulátor töltöttségi szintjén, a szállítandó árun, a szervizigényen vagy a specifikus helyszíneken alapszik.
Az egyes gépjárművek a hatékony koordináció érdekében egymással is „beszélgetnek”. A Vera számára szükséges infrastruktúra már létezik, hiszen az autót standard pótkocsi-csatlakozóval és a cég elektromos kamionjaiban is használt erőátviteli rendszerrel (Powertrain) szerelték fel.
„A rendszerünk tulajdonképpen a számos iparágban már használt fejlett logisztikai megoldások továbbfejlesztése. Az autonóm elektromos járművek használata nem jár zajjal és kipufogógáz-kibocsátással, így azok bármikor működhetnek, éjjel vagy nappal a meglévő úthálózatokon is. A megoldás ezáltal lehetővé teszi a már használt eljárásokkal való integrációt és a költségek csökkentését” – foglalta össze a rendszer előnyeit Mikael Karlsson, Volvo autonóm megoldásokat felügyelő alelnöke.
Az elmúlt időszakban több startup is jelentkezett elektromos tehergépkocsikkal, köztük az Einride is. A szintén svéd cég járművei azonban – az elképzelések szerint – közepes teherbírásúak és közepes hatótávolságúak lesznek, és egy fix elosztóközpontból juttatnák el az árut távolabbi helyekre. Esetükben ráadásul lehetőség lenne arra, hogy egy-egy bonyolultabb helyzet esetén egy valódi sofőr távolról átvegye az irányítást.
Míg az Einride megoldása valószínűleg még messze van attól, hogy megvalósuljon, a Vera esetében más a helyzet. Mivel a járművet egy szűk, specifikus felhasználási területre tervezték, nagy valószínűséggel már viszonylag hamar megjelenhetnek az utakon.