Önvezető autók: még mindig szükség van a sofőr éberségére

Önvezető autók: még mindig szükség van a sofőr éberségére

Önvezető autók: még mindig szükség van a sofőr éberségére

autó

2 perc

A Tesla legutóbbi balesete is rávilágít, hogy még rengeteg fejlesztés és tesztelés vár a sofőr nélküli járművekre. A jelenlegi rendszer az önálló irányítás helyett még mindig inkább közelebb van a vezetéssegítéshez.

Egy önvezető üzemmódban haladó Tesla egy út szélén parkoló, üres rendőrautóba hajtott bele még május végén. Az ütközés csak minimális személyi sérüléssel járt ugyan, de a rendőrautó totálkárosra tört – számolt be róla a balesetet követően a Los Angeles Times a Laguna Beach-i rendőrség őrmesterére hivatkozva. Jim Cota azt is megemlítette, hogy egy éve, ugyanezen a környéken hasonló incidens történt. Akkor szintén egy Tesla ment neki egy kamionnak.

Az autós cég közleményben próbálta tisztázni magát. Kiemelték, hogy folyamatosan emlékeztetik arra a sofőröket, hogy az önvezető üzemmódban haladó gépkocsiban is állandóan legyen a kezük a kormányon, és kontrollálják a járművet. A Tesla mindig is világossá tette, hogy az Autopilot használata mellett is előfordulhatnak balesetek. Ezért mielőtt a vezető átvált erre a módozatra, el kell fogadni egy erre vonatkozó kitételt. Ebben az áll, hogy az önvezető üzemmódot kifejezetten a középen szalagkorláttal elválasztott, a sávokat jól láthatóan jelölő autópályákon való használatra tervezték.

Az elmúlt időszakban a márka Autopilot üzembe kapcsolt járművei több közlekedési baleset szereplői is voltak. Május elején egy „vezetés” közben a telefonját nézegető sofőr ütközött. Ennél komolyabb következményei voltak a márciusi kaliforniai, illetve a két évvel ezelőtti floridai halálos baleseteknek.

Egyedül nem megy

A 2015-ben bemutatott Autopilot funkció elvileg az utazás legmonotonabb és potenciálisan legveszélyesebb aspektusától kíméli meg a sofőrt a Tesla szerint. Ugyan alapvető biztonsági elemekkel, mint az automata vészfékezés vagy az ütközés-előrejelzés felszerelték, mindez azonban az emberi sofőr által végzett navigációt nem helyettesíti.

Hiába inti azonban a gyártó óvatosságra a rendszer használóit, a cég kritikusai szeretnék elérni, hogy amíg nem elég biztonságos a funkció, ne lehessen használni. A Consumer Reports fogyasztóvédelmi szervezet szerint például maga az „Autopilot” elnevezés is hamis biztonságérzetet sugall. Ráadásul a két üzenet, mármint hogy „a jármű önmagát vezeti”, illetve hogy „a sofőr keze mindig legyen a kormányon”, összezavarhatja az embereket.

Forrás: