Online vásárlás: élénkül a verseny a logisztikai piacon

Online vásárlás: élénkül a verseny a logisztikai piacon

Online vásárlás: élénkül a verseny a logisztikai piacon

logisztika

3 perc

A magyar vásárlók 2017-ben mintegy 33 milliószor rendeltek terméket online, melynek 70%-át külső logisztikai cég juttatta célba.

Ráadásul tavaly a kézbesítési díjat a vevőknek sokszor egyáltalán nem kellett kifizetnünk. Azonban ez az idilli állapot a logisztikai cégek és az e-kereskedők részéről is áldozatokkal járt, így az áremelések hatását idén már a vásárlók is megérezhetik – derül ki a GKI Digital és az Árukereső.hu közös kutatásából.

A 2016-2017-es időszak sok webáruház esetében hozott változást a logisztika tekintetében. Ahogy arra már a szakértők a tavalyi tanulmányukban is kitértek, a korlátlan, feltételek nélküli ingyenesség modellje nem fenntartható pálya se a kereskedőknek, se a logisztikai szereplőknek.

A 2016-os év végi csomaglogisztikai problémák miatt, a fenntarthatatlan, tervezhetetlen csomagméreteket és kosárértékeket eredményező gyakorlaton a legnagyobb kereskedők többsége 2017 első felében változtatott. Azok a fuvarozó cégek, amelyek komolyabb partnervesztés túlélték az árversenyt, szembe találták magukat egy szolgáltatási minőségre kiélezett versennyel, amit a munkaerőhiány is tetézett. A folyamatoknak köszönhetően, 2017-ben az átadópontra kért csomagok aránya – az egy évvel korábbi visszaesés után – ismét emelkedni tudott, elérve a 20%-ot.

A kutatás a magyar e-kereskedelmi piac egy fontos sajátosságára is rávilágít: tavaly minden negyedik rendelést személyes bolti vagy saját üzemeltetésű átadóponti átvétellel kértek a vásárlók. Ráadásul a teljes magyar online kiskereskedelmi forgalom több mint háromnegyede a vegyes modellben működő – tehát webáruház mellett hagyományos üzleteket is fenntartó – kereskedőknél realizálódik.

Az utánvétes fizetés is akadályozza az innovációt

Az online kiskereskedelmen belül régiós szinten jelen lévő probléma az utánvétes fizetések – és azon belül a készpénzes fizetések – magas aránya. Ez a magyar online kiskereskedelemben a GKI Digital és az Árukereső.hu mérései szerint mintegy 76 százalékos arányt jelent, melyből 58% a készpénzes tranzakció.

Az utánvétes csomagok kezelése sokkal munkaigényesebb, mint a hagyományos csomagkézbesítés („futárkodás”), hiszen a kézbesítőnek muszáj személyes kapcsolatba lépnie a vásárlókkal, kártyás fizetést lehetővé tévő terminál hiányában pedig sok esetben készpénzt is kezelnie kell. Ez utóbbi pedig amellett, hogy lassítja az átadás folyamatát, magát a futármunkát is veszélyesebbé teszi.

Csomagszámban élen jár a GLS, míg értékelésben legtöbbet a Posta javult

Az online kiskereskedelmi rendelések klasszikus futárszolgálatos kiszállítását nézve 2017-ben is a GLS került a dobogó legfelső fokára a csomagszámok tekintetében. A dobogó második és harmadik helyén sem történt változás, igaz, az első két helyezett tovább erősítette pozícióját, míg a 3-5. helyen már éles verseny alakult ki.

A futárszolgálatok közül 2017-ben az MPL tudta a legnagyobb minőségi, illetve megítélésbeni javulást elérni, azaz a webáruházak a Magyar Posta szolgáltatásában érzékelték a legnagyobb fejlődést.