Összekapcsolt világ: tudatosabbá válhatnak a fogyasztók

Összekapcsolt világ: tudatosabbá válhatnak a fogyasztók

Összekapcsolt világ: tudatosabbá válhatnak a fogyasztók

még több IoT

2 perc

Az M2M, az IoT és a Big Data egyik újítása lehet a felhasználói tudatosság növelése. A csatlakoztatott (connected) eszközök és rendszerek segítségével mindenki adatbirtokossá válhat és elvileg jobb döntéseket hozhat.

Az M2M (gépek közötti kommunikáció) és az IoT (Dolgok Internete) rengeteg új eszközzel hozhat kényelmet és hatékonyságot a különböző iparágakba és a magánéletbe is. Persze kérdéses vagy kockázatos területek is bőven akadnak. Az egyik fő kérdés, hogy a szenzorok, eszközök által termelt hatalmas adatmennyiség (Big Data) hatékony feldolgozása, kiértékelése és biztonságos tárolása miként lehetséges. Cikkünkben most két nagy területet emelünk ki a sok közül, amelyek jól mutatják, hogy az átlagember miként élheti a jövőben tudatosabban az életét.  

Személyre szabott egészségügy

Az okos-fitneszeszközök nemcsak arra jók, hogy sportolásra ösztönözzenek, hanem egy korábban technológiamentes környezetbe is bevihetik a legújabb fejlesztéseket. A kütyük rengeteg olyan adatot gyűjtenek, amelyek segítségével alaposabb döntéseket hozhat a felhasználó a saját életéről és az egészségéről. Bár a pontossággal még vannak problémák, és mondjuk, egy egyszerűbb fitneszpánt adatai nem egyenértékűek a szakorvosi mérésekkel, de az irány mindenesetre kedvező lehet.

A startupok is gőzerővel dolgoznak a fejlesztéseken és a minél pontosabb adatokat gyűjtő termékeken. Például a CipherHealth olyan lehetőséget is biztosít, hogy az okoseszközök által gyűjtött információkat továbbítják orvosoknak, szakértőknek, akik ezeket kiértékelve értesíthetik a pácienst, ha számottevő eltérést tapasztalnak.

Használatalapú biztosítás

Az autóipari és az ágazathoz kapcsolódó fejlesztéseket is felpezsdítette az IoT. Az internetre csatlakozó autók, illetve az állandó online kapcsolatot biztosító telemetriai eszközök sok más mellett a vezetői szokásokról vagy a jármű állapotáról is képesek adatokat gyűjteni.

Már most észrevehető jelenség, hogy a különböző biztosítók ezeket az információkat nagy mennyiségben összegyűjtik, és vannak rá nemzetközi példák, hogy a biztonságosabban vezető sofőröknek kedvezőbb csomagot ajánlanak fel. A kockázatosabb vezetőket viszont magasabb tarifával „díjazzák”.  

Széles körű lehetőségek

Az egészségügy és a biztosítás csak két területe annak, hogy a fogyasztói tudatosság milyen hasznokkal járhat. Általánosságban megfogalmazható, hogyha a cégek jobban ismerik a fogyasztóikat, akkor hatékonyabban és magasabb színvonalon ki tudják szolgálni őket – ezzel pedig mindenki jól járhat. Ebben a kölcsönösségben pedig nagy szerepe lehet az M2M-re és IoT-re épülő technológiai fejlesztéseknek is.