Okosautók a golfpályán: a Vodafone és a GPS Industries közös fejlesztése

Okosautók a golfpályán: a Vodafone és a GPS Industries közös fejlesztése

Okosautók a golfpályán: a Vodafone és a GPS Industries közös fejlesztése

autó

4 perc

Becslések szerint nagyjából 2 millió golfautó suhan világszerte a sportpályákon, ahol a machine-to-machine, vagyis a gépek közötti kommunikáció is helyet követel magának.

A modern golfautók ma már nem pusztán arra szolgálnak, hogy a játékosokat a pályán szállítsák. A technológiai újításokkal felszerelt autók például kapcsolódnak az internethez, vagy a játékosok akár frissítőket is rendelhetnek a fedélzetről.

A floridai GPS Industries telematikai, illetve intelligens megoldásaival új szintre kívánja emelni a golfozás élményét, miközben a pályák állapotának felmérésében és az autók szervizelésében is segítséget nyújtana a klubvezetőknek és a gyártóknak. A cég a piac 90 százalékának lefedésével világvezető pozíciót tölt be a golfautók GPS-technológiákkal történő felszerelésében.

A vállalat jelenleg is együttműködik a golfkocsik gyártásában élenjáró Club Car nevű céggel, a piacra kerülő modelleket exkluzív funkciókkal és kiegészítőkkel látják el. A GPS Industries reményei szerint 2015-re sikerül végleges formába önteni a két vállalat közötti megállapodást, amely a Club Car autóiba épített technológiák szabványosítását jelentené.

A GPS Industries jelenleg évente 15 ezer – különböző gyártóktól származó – járművet szerel fel speciális technológiákkal, a Club Car pedig nagyjából 60 ezer golfkocsit forgalmaz egyetlen év során. A beépített okoskészülékek valós idejű adatokat közvetítenek az autókból – a pontos pozícióról, az étel-és italrendelésekről vagy az akkumulátorok töltöttségéről – egy felhőalapon működő internetes portálra. Az adattovábbításhoz SIM kártyára van szükség, amely országonként változó lehet.

A világszerte több mint 30 országban jelen lévő cég folyamatosan keresi a fejlődés további útját, éppen ezért egy lényegre törő megoldásra volt szüksége a SIM kártyák egységessé tételéhez.

A GPS Industries 2008-ban kötött stratégiai partnerséget a Vodafone Csoport M2M üzletágával, és az autók hálózatba kapcsolásában a Vodafone Globális M2M Platform segíti a társaságot.

Az M2M-fejlesztésnek köszönhetően lehetővé vált, hogy a GPS Industries egységes SIM kártyákat telepítsen a golfautóiba és aztán a helyi piac igényeinek megfelelően alakítsa azokat. A Vodafone által kínált megoldás egy könnyen kezelhető és átlátható platformot jelent, segítségével az amerikai vállalat gyorsabban képes igazodni az elvárásokhoz és megfelelő árazást kialakítani, ha új országokban jelenik meg.

A távközlési szolgáltató megoldása három kulcsfontosságú területen is előrelépést jelent

Egyrészt a GPS-technológiának köszönhetően pontos képet lehet kapni arról, hogy a golfkocsik a pálya melyik részén járnak. Az autókat távolról is le lehet lassítani vagy megállítani, hogyha lezárt területre tévednének. Továbbá a golfozók számára is részletes információval szolgálnak a pálya legkisebb részleteiről, illetve a kocsikból ételt vagy italt is lehet rendelni.

Nem utolsósorban a Vodafone platformja a gyártóknak is számtalan előnyt kínál, a szolgáltató SIM kártyái ugyanis valós idejű technikai információkat közvetítenek. A vállalatok így jobban átlátják, hogy mikor szorul szervizre egy-egy jármű, idejében közbe tudnak avatkozni, ha bármilyen műszaki probléma merülne fel.

Ben Porter, a GPS Industries vezérigazgatója elárulta, hogy a pályán eltöltött időt további lehetőségekkel kívánják még kellemesebbé tenni. A golfautókban például a jövőben zenét hallgatni és kamerázni is lehet majd, vagy akár csatlakozhat az utas a közösségi oldalakra. A cég emellett azt is vizsgálja, milyen új módon lehetne a kocsikat reklámhordozóként használni.

A vezérigazgató azt jósolta, hogy továbbra is a pályákat feltérképező intelligens megoldások jelentik majd a fő irányvonalat, de az biztos, hogy a piacon egyre nagyobb az igény az elektromos kisjárművek iránt. Már most is számtalan járművet használnak például az egyetemi telepeken, egyes közösségekben vagy a gyárakban. A lítium-ion akkumulátorokra való átállás minden bizonnyal feljebb tornázza az eladásokat, hiszen az autók az eddiginél nagyobb távolságot is meg tudnak tenni. Az új technológiai megoldások ráadásul rengeteg más iparágban felhasználhatóak – nem csupán a golfpályákon.