A Google áttört a kínai nagy falon

A Google áttört a kínai nagy falon

A Google áttört a kínai nagy falon

kereskedelem

3 perc

A keresőóriás napjainkra – a különböző korlátozások ellenére is – jelentősen növelte jelenlétét a világ legnépesebb országában. Úgy tűnik, hogy ez a tendencia tovább folytatódik, mivel nemrég stratégiai partnerséget kötöttek az e-kereskedelemből jól ismert JD.com céggel. A tranzakció része, hogy a Google 550 millió dollárnyi törzsrészvényt vásárol a kínai társaság papírjaiból.

Az amerikai vállalatnak nem ez volt az első nagyobb kínai befektetése. Termékeivel régóta jelen van az ázsiai országban, irodákat is nyitott – például mesterséges intelligenciával (AI) foglalkozó központjuk (hub) is van. Most pedig a JD.com-mal dolgoznak együtt – bár jórészt Kínán kívül.

A JD.com (Jingdong) korábbi elnevezése 360buy, mostani nevét 2013-ban kapta. Bevétele és forgalma alapján tagja a Fortune’s magazin globális 500-as listájának. Aktív vásárlói száma meghaladja a 300 milliót.

A közös nyilatkozatban a két cég kiemelte, hogy elsősorban a jövőbeni közös kereskedelmi stratégiára fókuszálnak az európai, amerikai és délkelet-ázsiai piacokon.

A kaliforniai székhelyű óriásvállalat elsősorban a JD.com ellátási láncok és a logisztika terén szerzett tapasztalataira és az ott alkalmazott technológiájára számít. A kínai cég belföldi raktáraiban egyre inkább robotokat alkalmaznak a munkások helyett. Az amerikaiak pedig a vásárlók elérésében, elemzésében és marketingben erősek, így közösen egészen új távlatokat nyithatnak meg az online kereskedelemben.

Az első lépések egyikeként a Jingdong termékei elérhetővé válnak a Google Shopping árösszehasonlító platformján, ezáltal kiléphetnek a világpiacra. De a duó azt is egyértelművé tette, hogy mindez csak a kezdet, és további közös projekteket terveznek.

Szövevényes együttműködések  

A JD.com értékét 60 milliárd dollárra becsülhetjük, ha a NASDAQ részvényárait vesszük alapul a számításokhoz. A kínaiak a többi között olyan cégekkel állnak stratégiai kapcsolatban, mint az amerikai Walmart, és előszeretettel invesztálnak újgenerációs logisztikába és kiskereskedelembe is. De például a drón- és robot-raktározási technológiák iránt is erőteljesen érdeklődnek.

A két cég szövetsége annyiban érdekes, hogy az amerikai vállalat a keresési algoritmusok és hirdetések révén számtalan e-kereskedelemben érdekelt társasággal áll gyümölcsöző kapcsolatban. Ezek közül az Alibaba pont a JD.com „ősi riválisa” és legnagyobb versenytársa.

A Google egyébként már nemcsak a JD.com-nak, hanem a velük szintén szoros kapcsolatot ápoló Tencent-nek is egyik legfontosabb partnere. A Tencent értékét 500 milliárd dollárra becsülik, és 20%-os részesedése van a JD.com-ban. Ez a három cég egyben közös befektetője a világ egyik legnagyobb jövője előtt álló startupjának, a Go-Jek-nek.

Hatalmas biznisz a motoros fuvarmegosztó szolgáltatás

A Go-Jek-et Indonéziában 20 lelkes motoros alapította még 2010-ben. Robbanásszerű növekedésüket jól mutatja, hogy napjainkra Ázsiában már több mint egymillió motoros és sofőr dolgozik nekik közvetve vagy közvetlenül. 2017-ben pedig már a Fortune’s magazin listáján szerepeltek, mint azon 50 cégek egyike, amelyek megváltoztatják a világot. A miheztartás végett: a listán olyan vállalatok vannak, mint az Apple vagy a Microsoft.

Az indonéz unikornis tevékenysége rendkívül szerteágazó. A fő profiljuk mellett foglalkoznak egészségüggyel, újgenerációs járművekkel, online taxizással, online bevásárlással, szépségápolással (természetesen mobilalkalmazások segítségével!). A Go-Jek számára kapóra jött a keresőóriás partnersége, már csak a Google Maps alkalmazásokhoz való hozzáférés miatt is.

A Tencent és a Google szintén „közösködnek” külön is, és 15 millió dollárt fektettek a szép jövő előtt álló, főként AI-fejlesztésekben utazó kínai startupba, a XtalPi-ba.