Az ellátási lánc jövője: kobotok, drónok és AI-kamerák
Az ellátási lánc jövője: kobotok, drónok és AI-kamerák
2021. január 27.
A közeljövőben az adatmegosztás kerül előtérbe az ellátási lánc szereplőinél – derül ki a Deloitte Technology Trends 2021 című kutatásból. Az egyes cégek láncai helyett pedig a teljes termékláncra rálátás nyílik majd, emellett az újabb innovatív technológiák is elterjedhetnek.
A Deloitte Technology Trends 2021 kutatása az előttünk álló év ellátási lánccal kapcsolatos trendjeit is górcső alá veszi. A szállítási útvonalakkal kapcsolatban a vállalkozások ma ezekre a kulcskérdésekre keresik a választ:
- Milyen technológiák és technikák segítik az ellátási lánc belső és külső adatforrásainak feltérképezését és kielemzését?
- Hogyan válhat az információ szabad megosztása az ellátási láncon belül előnnyé?
- A lánc mely ismétlődő feladatai jelentik a legnagyobb biztonsági kockázatot, amelyet kamerákkal, robotokkal vagy egyéb technológiával ki lehetne váltani?
Átalakultak a logisztikai folyamatok
Az elmúlt években sok vállalat gondolta azt, hogy már tökéletesre fejlesztette az ellátási láncát. Azzal azonban nem számoltak, hogy ezek a hálózatok stabil üzleti körülményekre, és nem vírushelyzetre, országos lezárásokra lettek optimalizálva.
A tanácsadó cég tavalyi kutatásában a megkérdezettek 97 százaléka számolt be arról, hogy az ellátási láncuk valamelyik pontja sérült. Ez pedig magával hozta azt is, hogy egy láncszem kiesése miatt a végtermékek előállítása is elakadt. A hirtelen megváltozott üzleti környezetre a fixen berendezkedett logisztikai rendszerek nem tudtak kellő gyorsasággal reagálni. Elég csak a pánikvásárlásokra, a boltok üres polcaira gondolni, akár a tisztítószerek, papírtermékek vagy a szárazáruk esetében.
A problémákra a válaszadók 73 százaléka reagált a logisztikai folyamataik átalakításával. Olyan iparági innovatív, újító vállalatoktól tanultak, akik az ügyféladatok mélyebb elemzésén keresztül pontosabb képet tudnak alkotni az ügyfeleik igényeiről, és előre tudják jelezni akár a nagyobb fogyasztói igényváltozásokat is. Az így előállt információhalmaz birtokában pedig arra számítanak, hogy optimalizálni tudják a teljes ellátási láncot.
Tisztában vannak azzal is, hogy a berögzült szállítási útvonalak átalakítása sok időt vesz el, és rengeteg erőforrást igényel, de a végcél, hogy a hálózatot a költségközpont helyett értékteremtő tevékenységgé formálják.
Optimalizált kiszállítás
„Az értékteremtővé válás első lépcsője az ellátási lánc tagjainak részletes elemzése. Erre példa, hogy néhány értékesítő felismerte, hogy bizonyos ügyfelek hajlandóak extra összeget fizetni az azonnali szállításért, míg a költségérzékenyebbeknél ez nem lényeges, így a kiszállítás optimalizálhatóbbá vált. A COVID-19-hez hasonló, előre nem várt események hatásának kezelésében egy, az analitikára épülő ellátásilánc-menedzsment nyújthat segítséget a döntések támogatásával” – mondta Simonyi Dénes, a Deloitte Technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Az elemzés szerint a közeljövőben az érintett piaci szereplők között az adatmegosztás kerül előtérbe, az egyes cégek láncai helyett pedig a teljes szállítási útvonal lesz látható. Ennek feltétele, hogy a tagok technológiája átjárható legyen, aminek köszönhetően magasabb bizalmi, partneri szint alakulhat ki a résztvevők között. Az ellátási lánc minél jobb megfigyelésére pedig újabb technológiákat kell csatasorba állítani:
- Robotok és ún. cobotok (együttműködő robot, angolul collaborative robot) megjelenésével költséget lehet csökkenteni, miközben a folyamat biztonsága és megbízhatósága is javul.
- Drónok segítségével lehetővé válik az időérzékeny kiszállítások gyorsabb végrehajtása és a beérkező áruk átvizsgálása.
- Mesterséges intelligenciát alkalmazó kamerákkal pedig nagyobb területek figyelhetők meg, a biztonsági előírások betartatása egyszerűbbé válik, és az esetleges kockázatokat is nagyobb valószínűséggel lehet előrejelezni.
„A közeljövőben a technológiai fejlesztések egyre szélesebb körben terjednek el a logisztikai iparágban és az ellátási lánc valamennyi szakaszában. A kutatásunkban további érdekességek találhatók az ellátási lánc felbontásával kapcsolatban, arról hogy miként vezethetik be az ügyfelek az IoT és blockchain technológiákat, ezáltal javítva a hatékonyságot és profitabilitást” – tette hozzá Simonyi Dénes.