Még kell a sofőr az önvezető traktorra

Még kell a sofőr az önvezető traktorra

Még kell a sofőr az önvezető traktorra

agrár

2 perc

Az elsődleges szenzor még mindig az ember.

A John Deere hallatán előbb jut eszünkbe egy kombájn a végtelen kukoricamezőn, mint egy technológiai óriáscég. De az év eleji Las Vegas-i Fogyasztói Elektronikai Kiállításon (CES) ők is képviseltették magukat, mégpedig első alkalommal.

Járművük elsődleges üzenete az volt, hogy az autonóm gépek és hajszálpontos GPS helymeghatározás is rendkívül fontos szerepet játszik napjaink mezőgazdaságában.

„Mivel vidéken egyre nehezebb képzett munkaerőt találni, ezért a farmereknek segítséget nyújthatnak az önvezető, mindennel felszerelt gépek, amelyeket kezelhetnek kevésbé kvalifikált alkalmazottak is” – véli Deanna Kovar, a Deere mezőgazdasági részlegének igazgatója.

Az önjáró koncepciójuk egészen 2003-ig nyúlik vissza

A vállalat precíziós technológiája olyannyira pontos, hogy a GPS legfeljebb 2,5 centimétert téved. Ez igen jól jöhet olyan munkák automatizálásánál és elemzésénél, mint a vetés, ültetés, műtrágyázás vagy a rovarirtó szerek szétszórása. A gazda sokkal hatékonyabban használhatja fel ezeket az anyagokat.

„Számításaink szerint, aki pontosan betartja az utasításokat, az 10 százalékot megspórolhat a gazdasága számára, ami jelentős hatékonyságnövelés” – jegyezte meg Kovar. Mindezeket a fejlesztéseket a John Deere Intelligence Solution Groupnak köszönheti a cég, a leányvállalatot eredetileg a termésátlagok növelésére hozták létre.

A fedélzeti kamera önmagában nem elég

A vállalat sofőr nélküli technológiájában a GPS és a különféle szenzorok mellett fontos szerep jut a fedélzeti kameráknak is. A kamerák a GPS-adatok nélkül is használhatóak, és azonosítani tudják a növényeket, sőt a vetemény sorait is, ám nem képesek olyan akadályok észlelésére, mint az állat vagy az ember.

Egyelőre dolgoznak azon, hogy ez se jelentsen problémát a jövőben, ám egyelőre szükség van egy hús-vér traktorosra a fedélzeten. „Az elsődleges szenzorunk még mindig az ember” – ismerte be Curtis Maeder rendszermérnök.

Számos technológiai újítás már az alapfelszereltség része a John Deere traktorokban – legalábbis az Egyesült Államokban. Ilyen az úgynevezett AutoTrac, a cég GPS-alapú, műholdas korrekciójú önvezető technikája és egy ehhez tartozó modem. De néhány farmer inkább fizet több mint 3800 dollárt azért, hogy megkapja a Deere StarFire 6000 Receiver nevű fejlesztést is. Érdekesség, hogy ez nemcsak amerikai, hanem orosz (GLONASS) műholdakra is tud kapcsolódni.

Forrás: