Nagyot kockáztatnak a magyar cégek

Nagyot kockáztatnak a magyar cégek

Nagyot kockáztatnak a magyar cégek

autó

2 perc

Az autóiparban aktív magyar tulajdonú vállalkozások kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt, mint a külföldi tulajdonú társaságok – mutat rá egy friss felmérés.

A Magyarországon működő autóipari vállalatok túlnyomó többsége már rendelkezik digitális jövőképpel (70 százaléka), vagy hamarosan kidolgozza azt (12 százalék) – derül ki az Autopro és az SAP Hungary kutatásából.

A megkérdezett cégek többsége használ vállalatirányítási rendszert, amellyel alapvetően elégedett. A legelterjedtebbek a sztenderd megoldások, amelyek gyakran összeköttetésben állnak más, többnyire termelési, logisztikai, pénzügyi vagy kontrolling alrendszerrel. A felmérés alapján ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalatirányítási rendszert nem használók körében (ahogyan a digitális jövőképpel nem rendelkezők esetében is) felülreprezentáltak a hazai tulajdonú vállalkozások.

A társaságok által használt digitális eszközök közül a legelterjedtebb az e-számlázás, a válaszadók fele él ezzel a lehetőséggel. Gyakoriak a digitális termékek és szolgáltatások, valamint az elektronikus értékesítés is.

Azok a vállalatok, amelyek a legmodernebb informatikai megoldásokat alkalmazzák, leginkább a robotizáció, a prediktív karbantartás, a dolgok internete (IoT) és az M2M (gépek közötti) kommunikáció előnyeit használják a mindennapokban.

A fejlett szenzortechnológia leginkább a termelésben és a logisztikában van jelen, de előfordul, hogy a minőségbiztosítás terén is alkalmazzák.

Nem szabad lemaradni

A járműgyártás a hazai ipar meghatározó ágazata, az export 20 százalékát adja és csaknem 170 ezer embernek ad munkát. A szektor kibocsátása 2017-ben meghaladta a 8000 milliárd forintot, de a növekedés töretlen, az előrejelzések szerint az idén 10 százalék körüli lesz.

„A hazai szereplők számára ezért rendkívül fontos, hogy ne maradjanak le a külföldi versenytársaktól. A nagy beszállítói láncok egyre inkább digitalizáltak, amit az újonnan belépőknek éppúgy figyelembe kell venniük, mint azoknak, akik a már megszerzett pozícióikat szeretnék megtartani vagy javítani” - hangsúlyozta Giber Dávid, az SAP Hungary Kft. szektorvezetője.

Motivációk és várakozások

A technológiai újdonságokról, lehetőségekről a szakemberek a legnagyobb arányban személyes kapcsolatokon keresztül, illetve rendezvényeken vagy interneten tájékozódnak, de meghatározó az anyavállalattól és a kollégáktól érkező információ is.

A fejlesztéseket motiváló legfontosabb öt legfontosabb tényező:

  • az árbevétel növelése,
  • a működési hatékonyság növelése,
  • a munkaerőhiány,
  • az új termékek/szolgáltatások megalkotása,
  • valamint a versenytársak hasonló tevékenysége.

A munkavállalók digitalizációval, fejlesztésekkel szembeni elvárásai természetesen eltérnek ettől, leginkább szakmai fejlődést és az adminisztratív munkák visszaszorulását remélik.

A cégek többsége elsősorban a saját állománytól várja a szervezet digitális fejlettségének erősödését, és csak másodsorban külső, szolgáltató szervezettől. A válaszadók harmada az államtól vár támogatást, pályázatok, képzések, programok formájában.