Nagyítóval kell keresni a digitális bajnokokat az iparban

Nagyítóval kell keresni a digitális bajnokokat az iparban

Nagyítóval kell keresni a digitális bajnokokat az iparban

gyártás

2 perc

A globális gyártó vállalatok mindössze tizedére igaz, hogy élen járnak a legmodernebb technológiák alkalmazásában.

A PwC Strategy& 26 ország több mint 1100 cégvezetője megkérdezésével készített felmérést a globális gyártók körében az ipar 4.0-ról és a digitális működéssel kapcsolatos nézeteikről. A kutatás alapján a PwC digitális érettségi indexet alakított ki, amely az átalakulásban élen járók, az úgynevezett digitális bajnokok versenyképességének hátterét vizsgálja.

A felmérés eredményei szerint ugyan az Ipar 4.0 gyorsan átalakítja a gyártást, a társaságoknak csak kisebb hányada van abban a helyzetben, hogy a működésük forradalmi átalakulása révén valódi versenyelőnyre tegyen szert.

A 2018-as tanulmány szerint a globális gyártók mindössze 10 százaléka nevezhető digitális bajnoknak. Ezek a vállalatok a digitalizációt olyan kiterjedten és rendkívül innovatív módon szemlélik, ami jóval túlmutat az automatizáláson és a hálózatépítésen. A vizsgált gyártók kétharmada ugyanakkor még nem kezdett bele, vagy éppen csak elkezdte működésük digitalizálását, és különösen a feldolgozóiparban, a fogyasztási cikkek és a gyáripar területén csak néhány cég vált digitális bajnokká.

Élen az elektronika és az autóipar

Az ipari berendezéseket gyártó vállalatok már előrébb járnak, de a digitálisan leginkább érettek kétségkívül az autóipari (ahol 20 százaléka digitális bajnokok aránya) és az elektronikai cégek (14%). Az autóipari társaságok működési folyamataikat már évtizedek óta optimalizálták, automatizálták és összekapcsolták, míg az elektronikai szereplők a kiszervezett gyártás élvonalában állnak, amihez különféle rendszerek és partnerek összekapcsolása, kezelése szükséges az értéklánc teljes hosszában.

Riba Gábor, a PwC Magyarország technológiai szakértője kiemelte: az egyik oka, hogy az autóipari és az elektronikai cégek túlszárnyalják más iparágakban lévő versenytársaikat, az ellátási lánc nagyfokú integrációja és a jól integrált, végpontok közötti tervezés.

 Az autóipari szereplők évtizedek óta tartó törekvése a hatékonyság növelésére, a kibocsátás gyorsítására, a hulladék csökkentésére és a működő tőke visszanyerésére a karcsúsított technikák révén azt jelenti, hogy folyamatosan jobb módszereket és új technológiákat keresnek, amelyekkel finomíthatják a már jól bevált ellátási láncaikat.

Az elektronikai cégek általában hosszú távú és szoros kapcsolatot ápolnak a beszállítóikkal. Emellett gyakran vesznek igénybe kiszervezett szerződéses gyártókat annak érdekében, hogy megfeleljenek a kereslet nagymértékű változásaiból és a termékek rövid életciklusából származó kihívásoknak.