Így is csökkenhetne a digitális szakadék az oktatásban

Kapcsolódó cikkek

Így is csökkenhetne a digitális szakadék az oktatásban

Így is csökkenhetne a digitális szakadék az oktatásban

közszolgáltatás

3 perc

Mérföldkőhöz érkezett az UNICEF és a Nemzetközi Távközlési Szövetség (ITU) „Giga” elnevezésű kezdeményezése.

Egy évvel azután, hogy az Ericsson globális partnerségre lépve támogatni kezdte az iskolai internetellátottságot feltérképező programot, fontos állomáshoz érkezett a közös munka, hiszen világszerte egymillió iskola internet-hozzáférési lehetőségeit sikerült már felmérni.

A kezdeményezést az UNICEF és a Nemzetközi Távközlési Szövetség (ITU) hozta létre 2019-ben azzal a céllal, hogy 2030-ra minden iskola számára elérhetővé tegyék az internetet, és általa minden fiatal számára az információhoz, lehetőségekhez és a választáshoz való hozzáférést. Az oktatási intézmények feltérképezése kulcsfontosságú ahhoz, hogy megértsük, mekkora és milyen típusú beruházásokra, akciókra és partnerségi együttműködések kialakítására van szükség a digitális szakadék áthidalásához.

Az elmúlt egy évben az Ericsson finanszírozással és az alkalmazott adattudományok terén szerzett tudásával segített feltérképezni hét ország iskoláiban az internet-lefedettséget. Számos más partnerrel együttműködve így sikerült felgyorsítani a folyamatot és több mint egymillió iskolát felmérni. A vállalat elkötelezett abban, hogy a partnerség keretében 2023 végéig 35 ország iskoláinak helyzetét elemezzék.

Iskolai internet: új esélyek és elfogadóbb közösségek

A Giga program filozófiája szerint az internet-hozzáférés biztosítása az esélyteremtés és a felzárkóztatás egyik leghatékonyabb módja. Az iskolai interneten keresztül a gyerekek szélesebb körben férhetnek hozzá az információkhoz, új tanulási módszereket sajátíthatnak el, és összességében magasabb szintű oktatásban részesülhetnek.

A tanulás minőségének javulása és az internetes oktatás eredményeképp megvalósuló technológiai tudás elengedhetetlen a digitális írástudás fejlesztéséhez és a digitális szakadék megszüntetéséhez. Az ilyen módon magasabb színvonalú oktatásban részesülő későbbi munkavállalók nagyobb valószínűséggel lesznek innovatívak, és állhatnak elő olyan úttörő ötletekkel, amelyek hozzájárulhatnak a gazdaság fejlődéséhez és a munkahelyteremtéshez.

Az Economist Intelligence Unit (EIU) által jegyzett – és az UNICEF-et támogató Ericsson finanszírozásával megvalósult – „Tanulók összekapcsolása – az oktatási szakadékok szűkítése (Connecting Learners: Narrowing the Educational Divide)” tanulmányban kiemelték:  

azokban az országokban, ahol a szélessávú internet hozzáférése alacsonyabb, akár 20 százalékos GDP-növekedés is elérhető csupán azzal, ha biztosítják az iskolák számára a megfizethető internet-hozzáférést a szükséges készségekbe, tartalomba és eszközökbe történő befektetéssel együtt.

Bár a kezdeményezés első éve sok eredményt hozott, a svéd vállalat szerint kollektív összefogáson alapuló akciókra és még több támogatásra van szükség. Ezért felhívást intéznek az internetszolgáltatókhoz és a politikai döntéshozókhoz, hogy csatlakozzanak a Giga kezdeményezéséhez, és munkájukkal, erőforrásaik biztosításával segítsenek a digitális szakadék csökkentésének felgyorsításában.

„Az ITU adatai szerint 369 millió fiatal nem rendelkezik internet-hozzáféréssel, és 260 millió 5 és 16 év közötti gyermek nem részesül semmilyen oktatásban. Mindez kirekesztést eredményez, és csökkenti a tanulási lehetőségeket, amely sok fiatal jövőbeli esélyeit is korlátozza. Az iskolák feltérképezése az első döntő lépés abban, hogy minden oktatási intézmény kapcsolódhasson az internethez, és ezzel minden diák számára új választási lehetőségek és esélyek táruljanak fel”– fogalmazott az Ericsson fenntarthatóságért és társadalmi felelősségvállalásáért felelős alelnöke.

„A több mint egymillió feltérképezett iskola a köz- és magánszféra együttműködésének erejét bizonyítja. Ez az első lépés ahhoz, hogy az oktatási intézmények internetelérése egyetemleges legyen. Azonban van még tennivaló, és az iparágnak össze kell fognia, hogy mindenki kivegye a részét a digitális megosztottság megszüntetéséből” – tette hozzá Heather Johnson.