Robbanásszerű növekedés előtt a digitális képzési szektor
Robbanásszerű növekedés előtt a digitális képzési szektor
2020. április 15.
Ezen a területen a kutatások már a koronavírus-járvány előtt is komoly erősödést jeleztek: míg 2017-ben 46 milliárd dolláros bevétele volt az e-oktatásnak, 2025-re 325 milliárd dolláros piacot prognosztizáltak. A vírushelyzet pedig hatalmas változást hoz a szektorban.
Első lépésben az oktatási intézmények álltak át az online képzésre, mostanra pedig egyre több cég ismeri fel, a leállások idején a képzésbe való befektetés csökkenti a munkavállalói bizonytalanságot és piaci versenyelőnyt is eredményezhet.
Bár évente a társaságok globálisan 300 milliárd dollárt fordítanak tréningekre és képzésre, a vezetők csupán 8 százaléka tartja ezt hatékony befektetésnek. A digitális oktatási rendszerek bevezetése azonban jelentősen változtathat ezen az arányon. A felmérések ugyanis azt mutatják, ezen a területen az egydolláros befektetés akár 30 dolláros növekedést hozhat a produktivitásban.
Úton a további digitalizáció felé
„Hosszú távon ezek a megoldások jóval költséghatékonyabbak a hagyományos frontális oktatásnál. Tapasztalataink azt mutatják, hogy egy rendszeresen ismételt képzésnél két hónap alatt már megtérülhet az online rendszer és tartalom bevezetésére fordított összeg. Megszűnik a fizikai oktatás során felmerülő utazás- és szállásköltség, 60 százalékkal csökken a kieső munkaidő. Továbbá mérhetőbbé válnak a képzési folyamatok, egyszerűsödik az adminisztráció és könnyebbé válik az ismétlés” – sorolta az előnyöket Koharek András, az Országos Humánmenedzsment Egyesület e-learning szakértője, az AR Tudásmenedzsment Kft. ügyvezetője.
Mivel az e-learningnél akár gamifikációs megoldásokat is könnyedén be lehet illeszteni az oktatási folyamatba, a tanulás sokkal inkább élményszerűvé válhat. Így lehet, hogy a Research Institute of America felmérése szerint a digitális képzésekkel jelentősen csökken a fluktuáció, míg a résztvevők elköteleződése és bevonódása 18 százalékkal magasabb a hagyományos oktatási formákhoz képest.
A Smart Business Trends kutatása szerint 2020-ban Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban a cégek mintegy 98 százaléka tervezett e-learning képzéseket. Ezzel szemben Magyarországon – bár pontos adat nincs róla – 100 cégből kb. 5 használ ilyen megoldásokat. A járvány nyomán kialakult gazdasági és munkaerőpiaci helyzet azonban ebben is változást hozhat.
- Világszerte a megkérdezett munkavállalók 67 százaléka hajlandó lenne átképezni magát,
- 29 százalékuk pedig nyitott lenne rá, ha másként nem tudná megtartani a munkahelyét.
A robotika világában felértékelődnek a soft skill-ek
Ez az időszak a szakmai tudás átadása és az átképzések mellett alkalmas lehet például olyan alapkészségek fejlesztésére, mint a kommunikáció vagy a prezentáció. A robotika terjedése miatt ugyanis a munkavállalóknál felértékelődnek azok a soft skill-ek (például szociális és kommunikációs készségek), amelyekben a gépek még nem tudnak versenyezni velünk.
„A digitális képzési rendszerekben minden olyan tudásanyag átadható, ami nem kapcsolódik szenzuális élményhez. Ahhoz azonban, hogy az átállás sikeres legyen, fokozatos építkezésre van szükség. Először egy alaprendszer bevezetését javaslom, majd második lépésben érdemes minél élményközpontúbbá tenni a képzéseket. Fontos, hogy nálunk is megtörténjen egy modellváltás: túllépve az általános ismeretterjesztésen, magas színvonalú, interakcióra késztető, a blended learninget is támogató intelligens képzési rendszereket vezessünk be. Ezzel a lépéssel a hazai céges oktatási kultúra is felzárkózhatna Európához” – emelte ki Koharek András.