AR: kiélezett verseny a legnagyobbak között

Kapcsolódó cikkek

AR: kiélezett verseny a legnagyobbak között

AR: kiélezett verseny a legnagyobbak között

gyártás

5 perc

Szinte egyszerre indított platformot a kiterjesztett valósághoz (AR) kapcsolódó alkalmazások fejlesztéséhez a Google és az Apple. Vajon megismétlődik a telefonok operációs rendszerére jellemző dualizmus, és ez a két cég lesz a legnagyobb játékos az Augmented Reality piacán?

Tavaly nyáron az egész világ megismerte, hogy mennyire szórakoztató lehet a kiterjesztett valóság a Pokémon Go játéknak köszönhetően. A játék körüli hírverés a nagyközönség számára is bemutatta, hogy milyen sok telefon képes az AR megjelenítésére.

AR a gyárban: kiterjesztett valóság a futószalag mellett

Mindezzel párhuzamosan jelent meg a Google első, telefonokra kidolgozott AR-platformja, a Tango. A rendszer komoly hardverigényekkel rendelkezett (mélységérzékelő szenzorok, kifinomult mozgás- és pozícióérzékelők), így az Androidot futtató telefonok többségén alapvetően működésképtelen volt (néhány speciálisan erre a célra gyártott modellen kívül).

Most viszont úgy tűnik, hogy az okostelefonok szoftveres piacának két legnagyobb szereplője elérkezettnek látja az időt a továbblépésre, vagyis az AR-appok fejlesztését megkönnyítő platformok kiépítésére.

Apple ARkit

A platform lényege, hogy a kiterjesztett valóság megjelenítéséhez szükséges legnehezebb munkát elvégzi: a szoftver beolvassa a szenzorokból és a kamerából érkező adatokat, ami alapján megpróbálja feltérképezni a maga körül lévő 3D-s teret. Az már az egyedi alkalmazás fejlesztőinek feladata, hogy létrehozzák a virtuális modelleket, melyeket a digitalizált valós térben el lehet helyezni, valamint hogy kitalálják, hogyan lehet azokkal interakcióba lépni.

Az idén nyáron megjelent ARkit az Ikea vásárlók számára is hasznos és futurisztikus segítség lehet. Az applikáció segítségével a felhasználók a saját lakásukban virtuálisan elhelyezgethetik a bútorokat. Az ARkit előnye, hogy az Ikeának így nem kell hatalmas fejlesztőgárdát alkalmaznia, akiknek például nem kell azzal bajlódniuk, hogy miként lehet az iPhone szenzorainak segítségével a valós térben rögzíteni egy virtuális objektumot. Elég csak megtervezniük a modelleket és azok animációját, így például a kinyitható kanapé kattintásra ággyá alakulhat. Az ARkit segítségével tehát könnyebben át lehet váltani a kiterjesztett valóságra.

Válasz a Google-től: ARCore

A Tangót elfelejtve az Android operációs rendszerért is felelős keresőóriás az Apple-nek válaszul egy szélesebb körben elérhető AR-platformot mutatott be. Az ARCore gyakorlatilag ugyanarra képes, mint az ARkit, azzal a különbséggel, hogy nagyságrendekkel több készülék szenzorait kell figyelembe venniük. A tervek szerint ugyanis nemcsak a legújabb androidos modellek, hanem a legtöbb, akár olcsóbb telefon is támogathatja a rendszert.

A Google szoftvere ugyanúgy képes a telefon körüli környezet feltérképezésére, azzal a feltűnő különbséggel, hogy a fényeket is felismeri, így az elhelyezett virtuális tárgyak élethűbb árnyékokat vethetnek.

De mire jó ez az egész?

Az igazság az, hogy eddig még nem jelent meg kifejezetten AR-re készült, világszerte népszerű alkalmazás. A Pokemon Go elsősorban nem a kiterjesztett valóságra épült, inkább csak kiegészítő funkció volt, a játék ugyanúgy működött nélküle is. Az említett lakberendezési megoldás is érdekes az új lakás bútorozásánál, de ez sokkal inkább időszakos és nem állandó használatot jelent, illetve a célközönség is szűkebb.

Ahhoz, hogy a fejlesztők megtalálják a kiterjesztett valóság valódi használati területeit, már a tervezés során kiemelt szerepet kell, hogy kapjon az AR. Ezt a folyamatot elősegítheti a széles körben elérhető, könnyen kezelhető fejlesztői platformok. A piaci fejleményekből egyelőre az látszik, hogy a két techóriás egyaránt bízik a technológia jövőjében, és igyekeznek elősegíteni annak fejlődését – hogy beválik-e jóslatuk, az a jövő zenéje.

Forrás: The Verge